שירותים זה הפסק או לא? צריך לברך שוב?
מספר סידורי: 71886
שאלה:
שלום, אם ברכתי ברכה כלשהי כגון: שהכל, מזונות, המוציא, העץ, אדמה..ולאחר הברכה נכנסתי לשירותים יצאתי וברכתי אשר יצר..האם לאחר שיצאתי אני צריך לברך שוב את הברכות לעיל?
תשובה:
אחי היקר, להלכה נפסק ששירותים זה היסח הדעת ובמקרים מסויימים בהחלט צריך לברך שוב על מיני המאכל או המשקה אך עדיף שלפני שייכנס לבית הכסא יחשוב בדעתו שרוצה להמשיך לאכול כשיצא ואז יש מי שסובר שאינו צריך לברך שוב.
האוכל מיני מאכל או משקה שברכתם האחרונה היא בורא נפשות רבות, ובאמצע אכילתו שינה מקומו מחדר לחדר באותו הבית, אפילו לא היה בדעתו מתחלה לאכול במקום השני, ואפילו אינו רואה את מקומו הראשון מן המקום השני, אין צריך לחזור ולברך ברכת הנהנין פעם שניה. ואף על פי שיש חולקים בדבר, מכל מקום כלל גדול בידינו ספק ברכות להקל. אולם אם נכנס באמצע אכילתו או שתייתו, לבית הכסא לעשות צרכיו, כיון שאין המקום שנכנס אליו ראוי לאכילה, ומסיח דעתו מאכילה שם, צריך לחזור ולברך ברכת הנהנין אפילו כשחוזר למקומו הראשון. ומכל מקום אם היה הדבר באמצע סעודת פת, או דברים העשויים מחמשת מיני דגן, כיון שטעונים ברכה אחרונה במקומם, אינו חוזר ומברך ברכת הנהנין. ואף לגבי שבעת המינים נקטינן דספק ברכות להקל. [ילקוט יוסף על הלכות ברכות עמוד ריח. הליכות עולם חלק ב' עמוד מא].
לקריאת חומר נוסף בנושא עיין בתגובתי הבאה: "האם שירותים זה הפסק?"
קישורים נוספים שעשויים לעזור:
א) דעת הרב מוצפי - האם שירותים נחשב להפסק?
ב) דעת הרב בנימין שמואלי - האם שירותים נחשב הפסק לעניין ברכה על פירות?
ג) דעת הרב אברהם יוסף - אם שירותים הוי הפסק או לא?
הערה: אברך חשוב טען בפני ששמע בפירוש את הרב יצחק יוסף טוען שאביו חזר בו ושירותים אינם הפסק , אך עדיין ראוי לצאת ידי חובת כל הדעות. בשורות טובות
נ.ב - לאחרונה נודע לי שהרב יצחק יוסף אף אמר זאת בלוויין , ככה שע"פ רוב ניתן לסמוך על דעת הרב מוצפי ועל דעת הרב יצחק יוסף וכל אחד ישאל את הרב שלו.
תגיות:
שירותים הפסק ברכה לבטלה שירותים זה הפסק או לא הרב עובדיה יוסף חזר בו דעת הרב מוצפי
שאלה:
שלום, אם ברכתי ברכה כלשהי כגון: שהכל, מזונות, המוציא, העץ, אדמה..ולאחר הברכה נכנסתי לשירותים יצאתי וברכתי אשר יצר..האם לאחר שיצאתי אני צריך לברך שוב את הברכות לעיל?
תשובה:
אחי היקר, להלכה נפסק ששירותים זה היסח הדעת ובמקרים מסויימים בהחלט צריך לברך שוב על מיני המאכל או המשקה אך עדיף שלפני שייכנס לבית הכסא יחשוב בדעתו שרוצה להמשיך לאכול כשיצא ואז יש מי שסובר שאינו צריך לברך שוב.
האוכל מיני מאכל או משקה שברכתם האחרונה היא בורא נפשות רבות, ובאמצע אכילתו שינה מקומו מחדר לחדר באותו הבית, אפילו לא היה בדעתו מתחלה לאכול במקום השני, ואפילו אינו רואה את מקומו הראשון מן המקום השני, אין צריך לחזור ולברך ברכת הנהנין פעם שניה. ואף על פי שיש חולקים בדבר, מכל מקום כלל גדול בידינו ספק ברכות להקל. אולם אם נכנס באמצע אכילתו או שתייתו, לבית הכסא לעשות צרכיו, כיון שאין המקום שנכנס אליו ראוי לאכילה, ומסיח דעתו מאכילה שם, צריך לחזור ולברך ברכת הנהנין אפילו כשחוזר למקומו הראשון. ומכל מקום אם היה הדבר באמצע סעודת פת, או דברים העשויים מחמשת מיני דגן, כיון שטעונים ברכה אחרונה במקומם, אינו חוזר ומברך ברכת הנהנין. ואף לגבי שבעת המינים נקטינן דספק ברכות להקל. [ילקוט יוסף על הלכות ברכות עמוד ריח. הליכות עולם חלק ב' עמוד מא].
לקריאת חומר נוסף בנושא עיין בתגובתי הבאה: "האם שירותים זה הפסק?"
קישורים נוספים שעשויים לעזור:
א) דעת הרב מוצפי - האם שירותים נחשב להפסק?
ב) דעת הרב בנימין שמואלי - האם שירותים נחשב הפסק לעניין ברכה על פירות?
ג) דעת הרב אברהם יוסף - אם שירותים הוי הפסק או לא?
הערה: אברך חשוב טען בפני ששמע בפירוש את הרב יצחק יוסף טוען שאביו חזר בו ושירותים אינם הפסק , אך עדיין ראוי לצאת ידי חובת כל הדעות. בשורות טובות
נ.ב - לאחרונה נודע לי שהרב יצחק יוסף אף אמר זאת בלוויין , ככה שע"פ רוב ניתן לסמוך על דעת הרב מוצפי ועל דעת הרב יצחק יוסף וכל אחד ישאל את הרב שלו.
תגיות:
שירותים הפסק ברכה לבטלה שירותים זה הפסק או לא הרב עובדיה יוסף חזר בו דעת הרב מוצפי