מה דעת הרב על השם נח? כדאי לתת אותו?
שאלה: האם השם נח עם ו' או בלי? ואם בכלל?
ומה המשמעות? תודה מראש
תשובה:
שלום וברכה.
הרב המבי"ט (רבי משה מיטרני) שהיה צדיק גדול מאוד
ויהיה חברו של רבי יוסף קארו וישב 54 שנים בבית הדין
הגדול בעיר צפת. כתב שאין לתת שם לילדים מהשמות
שמהתקופה שלפני אברהם אבינו ע"ה.
אולם, החיד"א השיג על דבריו וכתב שהעולם נהגו הפך
דברי הרב, ולראייה יש אנשים שנקראים אדם, נח ויפת
וכו'. ועוד כתב שאין מקור לסברת הרב המביט ברז"ל
או בגאונים והקל בדבר.
פירוש השם נח: אדם שהוא נח לבריות, אהוב, נעים.
יש שחששו להשתמש בשם זה, כיון שבגינו בא מבול
לעולם. אך חז"ל לימדונו שנח איש צדיק תמים היה
ולכן מי שחשקה נפשו להשתמש בשם זה, רשאי.
לסיכום: מי שרוצה לצאת מהמחלוקת ישתדל לא לקרוא
לילדיו בשמות שקדמו לתקופת אברהם אבינו. אבל
בדיעבד מי שכבר קרא לבניו, אדם, נח, מהללאל, יפת
לא יחשוש כלל ועיקר. בהצלחה והמון מזל טוב.
...
...
תגיות:
השם נח,
השם יפת,
השם מהללאל,
השם אדם,
הרב המביט,
משה מיטראני,
קריאה בדף נפרד
אני מתחזקת מאוד לאחרונה במה להקפיד הכי הרבה?
שאלה: שלום הרב,
אני מבית דתי והחלטתי לאחרונה להתחזק.
יש דברים שאני שמה לב שצריכה להשתדל בהם יותר, כמו תפילה צניעות וכו'.
מה הדברים שבד"כ אישה צריכה לשים לב אליהם יותר?
תשובה:
שלום וברכה,
כל הכבוד לך שאת מתחזקת.
אשה צריכה להקפיד על 3 דברים חשובים.
א. להיזהר מלשון הרע (בגלל הנטייה להרבות בדיבור)
ב. להיזהר בצניעות (בגלל הנטייה להתייפייף ולהתבלט)
ג. להרבות בתהילים (כי בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל)
לסיכום: להקפיד על כל מה שאמרנו ולהתפלל על זה
מעומק הלב! אני אשלח לך סרטונים מחזקים על כל נושא.
תראי ותתחזקי ותשתפי אחרים, יום נפלא.
...
...
תגיות:
מתחזקת,
צניעות,
קריאה בדף נפרד
המתנה לילדים - אין לנו ילדים כבר הרבה שנים!
שאלה: שלום כבוד הרב, ברוך ד' זכיתי לפני שלוש שנים ו-3 חודשים להתחתן עם בעל צדיק בן תורה, אך לצערנו עדיין לא זכינו לפרי בטן, אם יש לרב עצה בשבילנו מה יכולים לעשות כדי לזכות לזרע קודש של קימא.. תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה.
הצטערתי לשמוע שאין לכם פרי בטן
אולם, אותי לימדו שכל עכבה שלא תלויה
בכם, היא ודאי לטובתכם.
תקפידו על טהרת משפחה.(תלמדו היטב את ההלכות הנ"ל)
ותגידי לבעלך שישתדל להקפיד על תפילות במניין.
בנוסף אני מצרף לך קליפ ובו 30 סגולות
מעולות לפרי בטן מגדולי ישראל
צפו בו ותנסו ליישם.
לסיכום: תמשיכו להתפלל על פרי בטן
תראו את הסרטון ששלחתי לכם, יש בו טיפים
חזקים וסגולות בדוקות ומעולות. לנו לא היו ילדים 4
שנים וברוך ה' זכינו לישועות גדולות.
לחצו כאן
...
...
תגיות:
סגולות לפיריון,
פרי בטן,
קריאה בדף נפרד
סגולה להצלחה אמתלאי בת קרנבו
שאלה: שלום רב שמעתי שיש סגולה שאומרים אותה 17 פעמים
את שמה של אמא של דוד המלך ניצבת בת עדיאל והתפילה
מתקבלת אני מניח תפילין יום יום קורא תהילים נותן צדקות
יש סיכוי שהסגולה תעבוד? אני מתפלל ומבקש בכוונה
כאילו אני מכוון בתפילות שלי ותבקש מעומק ליבי
תשובה:
שלום וברכה.
שמה של אמו של אברהם אבינו הוא אמתלאי
בת קרנבו (בבא בתרא צא.) ואכן יש סגולה להצליח
לפני שר ו\או לפני השלטון לאומרה טוב פעמים (אורות אלים)
כמו כן האדמו"ר מקלוייזנבורג סיפר שבמחנות ההשמדה
הציע להרבה יהודים שהיו בסכנת שמד להזכיר שם אמו של
אברהם וניצלו פעמים רבות באותות ומופתים. כמו כן תלמידו
של החתם סופר ר' משה אריה לייב כתב שמהפסוק: "ואברכה
מברכיך" למדים שכל מי שמברך את אברהם אבינו ומזכיר שם
אמו של אברהם זוכה שנמשכת עליו הברכה. אולם, אם אתה
מחפש הצלחה וישועה אמיתית, אני הייתי מציע שלפני שתקיים
את הסגולות תשתדל לקיים את המצוות העיקריות. שהם
שלוש תפילות ביום, שמירת שבת, שמירת כשרות מהודרת
הקפדה על בן אדם לחברו (בעיקר לשון הרע) וכמובן ציצית.
לסיכום: סגולות זה דבר נפלא, כשיש את הבסיס, כשמקיימים
קודם את השולחן ערוך כראוי. אדם שלא שומר שבת, או לא
מקפיד על 3 תפילות, ראוי שיקפיד תחילה על הבסיס.
נ.ב - זה מזכיר לי את המשל על אדם שאשתו בקשה ממנו
להביא לה סוכר חלב וביצים והוא הוסיף ורד, כשראה שהיא
מתרגשת מאוד מהורד, בפעם הבאה כשביקשה להביא חלב
סוכר וביצים הביא לה רק ורדים, אז היא הסבירה לו, שזה לא
מועיל כשאין את הבסיס. בהצלחה
תגיות:
אמתלאי בת קרנבו,
אמו של אברהם,
סגולה להצלחה,
קריאה בדף נפרד
האם השם אדם הוא שם מומלץ לבן?
שאלה: שלום לכבוד הרב. האם השם אדם לילד מומלץ?
תשובה:
שלום וברכה.
יש מחלוקת האם מומלץ או לא מומלץ לתת שמות
מהתקופה שלפני אברהם אבינו. (בשם ר' משה מיטרני).
אגב, אע"פ שהחיד"א מביא דעה זו וכותב שיש שנזהרים
בזה. הוא מסכם ואומר שהיום אין העולם נזהרים בזה.
לסיכום: לכתחילה אני לא הייתי מציע לתת שם השנוי
במחלוקת, בדיעבד מי שנקרא כך לעניו"ד לא צריך להחליף
או לשנות את שמו. בהצלחה רבה.
תגיות:
השם אדם רביד נגר,
השם אדם אורלנוער,
,
קריאה בדף נפרד
האם מותר לזרוק דברי תורה?
שאלה: שלום כבוד הרב, במקומון הרחובותי הד העיר מתפרסמים דברי תורה
בשם הרב הטעונים גניזה והמקומון מושלך בחוצות העיר ואף דורכים
עליו. מה דעת הרב בנושא?
תשובה:
שלום וברכה, אתם אכן צודקים ועניין הגניזה אינו פשוט כלל ועיקר. אולם ראוי לדעת שיש קדושה בעיקר בדברי תורה הנכתבים בכתב יד אך לגבי דפוס יש מן הפוסקים שהקילו בד"ת שבדפוס ונקטו דרק בכתב יד אדם יש קדושה ועיין בזה בחוות יאיר סי' קס"ד שכתב דבכל כתבי הקודש וד"ת הקדושה מן האדם הוא אבל בדפוס ליכא קדושה.
...
ובעניין השלכתם לריצפה או לאשפה דע כי אין איסור ביזוי מצוה אלא בשימוש מגונה ומבוזה ולא בזריקה לאשפה עיי"ש, ואף דתשמישי קדושה חמירי מתשמישי מצוה מ"מ אין לאסור משום איסור ביזוי מצוה דלא ילפינן הלכה זו אלא ממה דלא יכסה ברגל ומהי"ת להחמיר טפי בגניזה.
...
עוד ראיתי שמאמרים תורניים דינם ככל ד"ת הנדפסים ואסור לאבדן ולבזותן, והקולא היחידה שיש בהם הוא מש"כ בעין יצחק דכיון שנדפס שלא לקיום אלא לקריאה ואיבוד, אין בהם איסור.
...
ועוד ראיתי שיש מקלים בפחות מארבע מילים וגם זה בדיל ויעבור. בכל מקרה לעניות דעתי ראוי לחוש לדעת הפוסקים שאוסרים. ולכן ראוי יותר שלא לכתוב חלקי פסוקים. ולכן על פי רוב אני משתדל לא לכתוב פסוקים בכלל בגלל החשש שאתה מזכיר. אבל אז ראיתי שהם כותבים שם "דף זה טעון גניזה". אז בפעם האחרונה כן הזכרתי לצורך העברת המסר. אולם, כיון שאינני מסביר את הפסוק עצמו אלא מעביר רעיון שנלמד ממנו וכיון שמדובר בדפוס וכיון שיש כאן עוד מן הקולות שהזכרנו לעיל יתכן שיש מקום להקל אבל בזכות ה"הארה" שלך שדורכים על זה. וזה מושלך ברחוב ואע"פ שיש מקום להקל. אני מקבל על עצמי בלי נדר לא לכתוב יותר חצאי פסוקים. כדי שלא יהיה לי חלק בגרימת ביזיון חלילה. תבורך אח יקר.
...
לסיכום: שאלתי מורה הוראה בעניין זה וכך ענה לי בנדון דידן: " ללא שם הויה וללא כתב אשורית בדיו על קלף, מעיקר הדין אינו טעון גניזה, והראיה מהפוסקים שדנו לגביי הזמנות לחתונה שנכתבים עליהם פסוקים משיר השירים וכד' והמחמיר תע"ב
ןכל זה דווקא בנכתב על דף, אבל אם זה במחשב אין צורך כלל ועיקר להחמיר". בשורות טובות אח יקר.
...
תגיות:
גניזה,
לזרוק דברי תורה,
הד העיר,
קריאה בדף נפרד
האם מותר להחליף שם לילד\ה?
שאלה: שלום וברכה לפני כחודש נפטרה בשכונתינו תינוקת ל"ע
ולפני כמה שנים תינוקת נוספת בעלת שם זהה.
ביתי שתיבדל לחיים ארוכים נקראת גם כן בשם זה
והדבר מטריד את מנוחתי מאוד מאוד. מה עלי לעשות?
תשובה:
שלום וברכה.
כל יום נהרגים לצערנו הרב, נפטרים ילדים
נערים ונפצעים. אם זה יהיה המדד להחלפת
שמות, זה אומר שכל שנה אנשים יחליפו שם.
בנוסף, ע"פ מה שלימדוני רבותיי, לא מחליפים
שמות. במקרים מסויימים באישור חכם ובקיא
מוסיפים שם. למעט מקרים ממש קיצוניים כגון
שם לועזי וכיוצב'.
היחיד שהיה מחליף שמות בהינף יד הוא
הרב חיים קנייבסקי זיע"א הוא גדור דור, הוא
יכול להרשות לעצמו. התעסקות עם שמות
שייכת רק במי שכל מעשיו ע"פ רוה"ק.
לסיכום: אע"פ שאיני יודע באיזה שם מדובר
לא הייתי ממליץ לעקור שם עריסה (מלידה)
אולי להוסיף לו אות או להוסיף שם נוסף, אבל
גם במקרה הנ"ל חשוב להגיע ולהתייעץ ולא
להסתמך על עצה באינטרנט.
נ.ב - השיעורים שלנו מתקיימים בימים
שלישי וחמישי בעיר רחובות, ברחוב שדרות
מנחם רפאל 1 בין השעות 21:15 ל-23:00
לאחר מכן יש קבלת קהל ללא תשלום ניתן
להגיע ולהתייעץ, בהצלחה ובשורות טובות.
...
תגיות:
החלפת שם,
שינוי שם,
שם לילד,
שם לילדה,
קריאה בדף נפרד
מה דעת הרב על השם אבישי? האם יש מקור? מה מסמל השם?
שאלה: שלום הרב
מה דעת הרב על השם אבישי
האם יש לו מקור בתנך? אם כן איפה?
והאם זה שם טוב לילד?
תשובה:
שלום וברכה, אמרנו ששם טוב הוא שם שמוזכר
במקורות כשם של אדם ובעל משמעות חיובית.
אבישי היה אחד מגיבורי דוד המלך ואף הציל את
דוד. הרג את ישבי הפלישתי (אח של גלית). בגמרא
מובא שהיה שקול כרוב הסנהדרין ונפטר ככפרה על
כלל ישראל. בקיצור שם מבורך לדעתי.
לסיכום: אבישי מתחיל באות א', מרמז על מנהיגות
ב' מרמזת על ברכה. האותיות שנשארו מרכיבות את
השם ישי שהוא שם קדוש (אבי דוד המלך) בקיצור
אני חושב שמדובר בשם נפלא, חזק וסמכותי, בהצלחה
תגיות:
השם אבישי,
מה דעתך על השם אבישי,
גיבורי דוד,
קריאה בדף נפרד
שמות מומלצים לבנים - מה דעתך על השם אביב לבן?
שאלה: שלום וברכה, נולד לנו בן ברוך ה' וחשבנו לתת לו את השם אביב
ורצינו לשאול מה דעתך הרב בנושא?
תשובה:
שלום וברכה.
א. אם שניכם אוהבים את השם וחפצים בו מאוד אפשר
ב. ניסן מכונה חודש האביב, שהוא אב' ל-יב' החודשים
ג. אביב מסמל פריחה ושגשוג ולכן משמעותו חיובית
ד. לכתחילה ראוי לתת שם של אדם ולא שם של עונה
הערה חשובה: שאלתי פעם רב גדול מה דעתו בעניין
השם הנ"ל וענה לי שאע"פ שיש לו אזכור מקראי והוא
שם בעל משמעות טובה, אולם כל זה בדיעבד אם כבר
נקרא אדם בשם אז אין צורך להחליפו. אולם לכתחילה
ראוי לתת שם של אדם ולא שם של עונה חולפת, כיון
שאנחנו חפצים שהילד יהיה יציב, אנחנו חפצים שלילד
תהיה הצלחה וברכה תמיד ולא לתקופה חולפת. הוא
הדין לשם סתיו, שם נפלא אבל שם של עונה ולא שם
של אדם. לכן לכתחילה שמות אלה לא מומלצים
לא חסרים שמות ב"ה. אני מצרף לכם רשימת שמות
שעליהם המליצו גדולים, אולי תנסו למצוא שם שם
בעל משמעות טובה שאתם מתחברים אליו.
שמות מומלצים לבנים.
אביאסף, אביגדור, אבידן, אביחי, אבינדב, אבינועם,
אביעד, אביעזרי, אבישי, אביתר, אבנר, אברהם, אוהד,
אהוד, אהרן, אורי, אופיר, אריאל, אוריאל, איל, איתי,
איתמר, איתן, אלחנן, אליהו, אליסף, אליעזר, אלישיב,
אלישע, אלעאי, אלעזר, אלקנה, אלתר, אמנון, אמתי,
אסף, אפרים, אריאל, אריה, ארז, אשר.
בארי, בן ציון, בניה, בניהו, בנימין, בועז, בצלאל, ברוך, ברק.
גבריאל, גד, גדעון, גיורא, גמליאל, גרשון.
דב, דביר, דוד, דן, דניאל.
הושע, הלל.
זאב, זבולון, זכאי, זכריה, זרח.
חגי, חובב, חזקיה, חיים, חנוך, חנן, חננאל, חנניה.
טוביה.
יאיר, יאשיהו, יגאל, יגיל, ידידיה, יהודה, יהונדב, יהונתן,
יהושע, יואב, יואל, יוחאי, יוחנן, יונה, יוסף, יחזקאל, יחיאל,
ינון, יניב, יעקב, יפתח, יצחק, ירוחם, ירמיה, ישי, ישעיה,
ישראל, יששכר.
כתריאל.
לוי.
מאיר, מיכאל, מיכה, מישאל, מלאכי, מלכיאל, מנחם,
מנשה, מרדכי, משה, מתניה.
נהוראי, נחום, נחמיה, נחשון, ניתאי, נסים, נעם, נפתלי,
נריה, נתן, נתנאל.
עידו, עובדיה, עודד, עוזיאל, עזרא, עזריאל, עזריה, עמוס,
עדיאל, עמנואל, עקיבא, עתניאל.
פלטיאל, פנחס, פתחיה.
צבי, צדוק, צוריאל, ציון, צפניה.
ראובן, רחמים, רם, רפאל.
שאול, שבתי, שילה, שלום, שלמה, שמואל, שמעון,
שמעיה, שמשון, שניאור, שרגא, ששון.
לסיכום: יש עוד המון שמות נפלאים נוספים, אבל תנסו
לבחור מהשמות הנ"ל, הרב קנייבסקי זצוק"ל גילה ששם
שיש לו אזכור מקראי מזכה את מי שנקרא בו בשפע עצום
לכן חשוב לנסות להתחבר לשם שמוזכר בתנ"ך בהצלחה.
...
נ.ב - בגדול כל השמות טובים, אבל חז"ל לימדונו
שככל שלאדם יהיה שם בעל משמעות חיובית, הוא
יתחבר לשמו ותשפיע עליו מהות שמות.
...
...
תגיות:
השם אביב,
שמות מומלצים לבנים,
שמות טובים,
קריאה בדף נפרד
מה עושים כשהחתן גבוה מאוד והכלה נמוכה מאוד?
שאלה: אירסתי את הבן שלי בשעה טובה! יש דבר אחד
שמאד מפריע לי וזה הגובה ביניהם הבן שלי גבוה מאד
וכלתו נמוכה מאד האם זה יכול להפריע בהמשך החיים
אשמח לתשובה! כמובן שאני לא מתערבת ונותנת לו
לבחור על דעת עצמו...
תשובה:
שלום וברכה,
א. המון מזל טוב בשעה טובה
ב. המידות החשובות יותר הן המידות אשר בנפש
ג. מה שחשוב זה היראת שמים והתקשורת ביניהם
לסיכום: אני מאמין שאם זה היה מפריע לבן שלך
או לכלה זה לא היה ממשיך, אם זה המשיך, כנראה
ששניהם חכמים ושניהם מבינים שגובה אכן משפיע
אבל הוא לא קובע שום דבר.
נ.ב יש לי חבר קרוב מאוד גבוה שהתחתן עם בחורה
ממש נמוכה והם מאושרים ויש להם ילדים מאושרים
תגיות:
חתן גבוה,
הפרשי גובה,
כלה נמוכה,
גבוה,
קריאה בדף נפרד
איך מתגברים על מחשבות על האקס?
שאלה: שלום לרב. לפני שנה הייתי מאורסת וזה נגמר בפרידה מצידו,
כעבור שנה ב"ה זכיתי להכיר בחור מקסים, דתי, בעל תשובה.
אנחנו בעלי אותם שאיפות דתיות לבית כמובן שומרים נגיעה.
הבחור הקודם לא יוצא לי מהראש (אין לי רגשות אליו יותר),
ויש דיבורים על חתונה... מה הרב אומר? אני מצד אחד יודעת
שאיתו אני רוצה לבנות בית מצד שני.... יש צד שני. לא מבינה
מה הבעיה שלי הרי יש כבוד, תקשורת, שאיפות דתיות.
תשובה:
שלום וברכה, אני לא הייתי נלחץ מזה
הגיוני מאוד שיעלו לך זכרונות מהקשר הקודם
בפרט אם יצאתם זמן רב ובפרט אם היית מאורסת
זה לא פשוט לשכוח קשר ארוך טווח בפרט אם היה
מעורב מגע פיזי. לכן חז"ל הזהירו מאוד לשמור על
כל גדרי הצניעות כדי שתמיד נהיה אובייקטיביים.
ראיתי שכתבת שיש בינך לבין הבחור החדש שאיתו
את משודכת, כבוד, תקשורת טובה, ושאיפות משותפות
אולם, זה לא מספיק, חשוב שתהיה מציאת חן מספיק
טובה כדי לגרום לך לרצות להקים איתו בית כשר ונאמן
וכמובן, מידות טובות שאני בטוח שיש לו.
לסיכום: אם יש מציאת חן ביניכם ויש לבחור מידות טובות
אני חושב שאת בדרך הנכונה, במקרה כזה האהבה רק
תלך ותתגבר עם הזמן, כי נתינה מולידה אהבה, ככל
שתכירו יותר ויעמיק ביניכם הקשר בכל המובנים, אין לי
ספק שתזכו להקים בית כשר בישראל.
נ.ב - את לא צריכה להתרגש מהעובדה שאת חושבת
על הבחור הקודם, זה נורמלי, עברה בסה"כ שנה אחת.
אבל כן הייתי מציע לך, לנסות לדמיין מחשבות אחרות
מחשבה מייצרת מציאות, תחשבי על עתיד טוב ומקודש
עם הבחור החדש ויהי רצון שתזכי להיות מאושרת, אמן.
...
...
עדכון, השבת מיועדת גם לדתיים בעלי תשובה.
...
תגיות:
מחשבות על האקס,
הרהורים,
חתונה,
אירוסין,
קריאה בדף נפרד
למה החרדים והדתיים מאושרים יותר?
שאלה: איך זה שהחרדים והדתיים הם המגזר המאושר ביותר
בעולם והערים שלהם הם המאושרות ביותר בישראל?
מה הגורם לאושר הזה אני רוצה לדעת? לא חסר צרות
מבית ומחוץ איך אפשר לשמוח ולחייך כל הזמן?
תשובה:
שלום וברכה.
איך יכול להיות שאדם משותק אחרי תאונת דרכים
במשך 16 שנים, יצליח עוד לחייך? או לכתוב מאמרים?
תשובה! אמונה. האמונה נוטעת בנו חיים ונותנת לנו סיבה
להמשיך לחיות. זה בהחלט לא קל, ואני בטוח שלכל אדם
יש שאלות שהיה רוצה להפנות אל הבורא, אבל ככל שהזמן
עובר ומתמלאים בחכמה, מקבלים תשובות על 90% מהשאלות
תמיד יישארו שאלות שאין בנו את היכולת להבין את תשובותיהן
אבל זה מה שיפה, להשאיר משהו לנסתר.
...
למה אשה חרדית מאושרת יותר מאשה חילונית?
לא בדקתי את העניין האמת, אבל אני משער שאת צודקת
האמת, לעניו"ד נראה שיותר קל לאשה מאמינה לחיות בשמחה
ולהתמודד עם קשיים ומשברים. (ת'כלס כי יש לה עם מי לדבר,
ולמי להתפלל ולמה לשאוף ולקוות, יש לה מטרה, תכלית, אמונה)
...
האמת לאשה שלא שומרת תורה ומצוות יהיה קצת קשה
להבין איך אשה חרדית יכולה להביא לעולם 10 ילדים
או 15 ילדים ולהיות מאושרת? זה נראה כאב ראש
אחד גדול, נראה קצת מיותר, ואפילו מלחיץ כלכלית.
לעומת זאת אשה חרדית למשל, יודעת שיש לה מטרה
שיש לה תכלית, שעם כל ילד שנולד ה' שולח פרנסה
שהמטרה לא להיות עשירים אלא להתקיים בכבוד
והיא מבינה שכל ילד זה עולם שלם, במקום להיות
בגיל 70 עם 3 ילדים ו-9 נכדים לערך. הן מצליחות
להגיע לגיל 70 עם 15 ילדים ו-150 נכדים לערך
לא לחינם אמרו חז"ל בזכות נשים צדקניות נגאלו
ישראל. הכל זה בזכות הנשים, מעבר לעובדה שהן
אלה שבאמת מחנכות את הילדים ע"י דוגמא אישית
והמון חום ואהבה. הן אלה שמוסרות נפש לגדל כאן
מאות ילדים לכבוד ה'. והן עושות את זה בשמחה ממש.
...
מעבר לזה למה אני חושב שאנשים דתיים שמחים יותר?
כי חז"ל לימדו אותנו שהעולם הזה הוא רק פרוזדור
לקראת הטרקלין (הסלון) שהוא נמשל לעולם הבא
שם נהיה בקרבת ה' תמיד ונזכה ליהנות מאורו הזך
כשחיים בסביבה שבה כולם מאמינים בזה, אז גם אם
יש מחלוקות ומריבות ולא חסר מריבות ומחלוקות גם
בעולם החרדי כידוע. אבל הרבה יותר קל להירגע
ולהמשיך הלאה, כי ברור לנו שהכל מאת ה' והכל
לטובה. אבל שוב, זה עניין של עבודת המידות.
...
דוגמא לכללים שעוזרים לנו כאנשים שומרי תורה
לשמור על שפיות בדור האחרון.
א. מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד
ב. איזה עשיר השמח בחלקו
ג. ואהבת לרעך כמוך
ד. תמים תהיה עם ה' א-לוהיך
ה. הכל לטובה (ר' עקיבא)
...
לסיכום: אני חושב שמי שמיישם את הכללים הנ"ל
גם אם לפעמים קשה, סופו שיהיה מאושר בכל
מקום ובכל מצב, כי הוא מבין שהעולם הזה הוא
בסה"כ עולם של תיקון וכולו מלא ניסיונות. כמילות
השיר: "כל העולם כולו, מלא ניסיונות והעיקר לא
לפחד כלל". אותי לימדו שאין דבר רע יורד מהשמים
וגם מה שבעיניי נראה רע, יש בו טוב. רק לא תמיד
יש בנו את החכמה והידע לגלות את הטוב הזה.
נ.ב - לא מספיק רק לדעת את האמת, צריך להאמין
בה ולחיות על פיה. לא מספיק להיות דתי, חשוב להיות
מידותי, לא חסרים דתיים שכועסים, שצועקים, שמרמים
החכמה היא להוציא מהכח אל הפועל את הידיעה וככל
שחיים בסביבה כזאת, קל יותר להתמודד, כי יש הרבה
דוגמא אישית טובה מסביב. בהצלחה.
...
...
תגיות:
חרדים,
חרדיות,
דתיים,
מאמינים,
משבר,
ניסיון,
אמונה,
קריאה בדף נפרד
איך אפשר להצטרף לווטסאפ של אורלנוער?
שאלה: איך אפשר להצטרף לקבוצות הווטסאפ של הרב רביד נגר?
עם מי עדיף להתחתן? רווקה או גרושה?
שאלה: שלום לכבוד הרב, מה עדיף? להתחתן עם בת תלמיד חכם גרושה, או בעלת תשובה רווקה? וכן האם אשה שנבעלה לגבר אחר ברווקותה הדבר מותיר בה רושם לאחר נישואיה? והאם הרושם שהותיר הבעל הראשון בגרושה או באלמנה עובר לילדים או משפיע עליהם? והאם זה נכון שגבר שכפה את עצמו על אשה בעבר ע"פ התורה היה חייב לשאת אותה, ואם היא לא רוצה? תודה.
תשובה:
אח יקר ואהוב, בראש ובראשונה אני רוצה להקדים
ולומר שכל בנות ישראל כשרות וטהורות הן. אם
אדם חושב שהוא בוחר עם מי להתחתן יש לו טעות.
אני מציע לך לעיין בדברי החכם מכל אדם בקהלת
פרק ז', פסוק כו'. שם נאמר: "
מוצא אני את האשה.."
עיין שם ותבין מה אחריתו של אדם שחושב שהוא זה
שמצא את האשה. לעומת זאת מי שנזדמנה לו בת זוג
באקראי, עליו נאמר: "
מצא אשה מצא טוב". כעין אדם
שזימנו לו במקרה מציאה. בקיצור, לא אתה בוחר אחי
ה' בוחר לנו את בת הזוג. התפקיד שלנו הוא להתפלל
ולעשות השתדלות ולצאת ולהכיר ולברר אם יש מציאת
חן, מידות טובות וכבוד הדדי.
מה עדיף רווקה או גרושה?
אח יקר בענייני התאמת הנשמות יש סודות עליונים
ונשגבים מעבר לטעם ודעת. הרבה פעמים אנחנו רואים
זוג שבעיני בשר ודם נראה שאינם מתאימים כלל ועיקר
אולם, יש ביניהם מציאת חן עצומה והם מאושרים יחד.
דע כי מובא בתיקוני הזוה"ק שפעמים קורה שבגלל חטאי
האדם, מישהו אחר לוקח את בת זוגו, ואז האדם עושה
תשובה ובת הזוג שלו מתגרשת מבעלה הראשון וחוזרת
אליו שהוא בן זוגה האמיתי וכן הוא להיפך אצל רווקה
שהתחתנה עם גרוש וכיוצב' וכיון שאין לנו עסק בנסתרות
נייעץ ונאמר שכאשר בני הזוג מרגישים חיבור אמיתי
ביניהם וסייעתא דשמייא ראוי שיתעלמו מרעשי הרקע
ויקימו בית כשר ונאמן בישראל, מתוך אהבה ואחווה
שלום ורעות.
אז למה כהן מחוייב להתחתן רק עם בתולה?
כיון שכהן עתיד לעבוד בבית המקדש הדרישה ממנו
שונה. אבל כדי להבין זאת לעומק אקדים הקדמה קצרה.
כידוע לך יש שתי דרגות בכהונה, יש את כלל הכהנים
ויש כהן גדול. לכלל הכהנים אסור לשאת גרושה, אולם
לכהן הגדול אסור לשאת אף רווקה שאינה בתולה.
...
חז"ל מלמדים אותנו סוד גדול בעניין הנ"ל, פעמים רבות
מחשבותיו של האדם נמשכות אחר עברו. וכותב ספר
החינוך: "לפי שעיקר הטוב שבאדם הוא שיהיה לו
מחשבות טהרות ונקיות, כי אחרי המחשבות יימשך
מעשה הגופות, על כן ראוי לו למשרת הגדול להידבק
באשה שלא קבעה מחשבתה באיש אחר זולתי בו,
שהוא קודש קודשים ומתוך כך יהיה הזרע אשר יתן
לו ה' ממנה, טהור ונקי ראוי לעבוד בקדושה". מכאן
אנו רואים שההלכה נקבעה כך מכח הבדלי הקדושה
שיש בין כהן רגיל לכהן גדול והדברים עמוקים אבל
המסר דיי ברור. לכהן אסור לשאת גרושה, אלמנה וכו'
ויש בזה סודות עליונים שאנחנו יכולים להבין וסודות
עליונים שהם מעבר לטעם ודעת. "נסתרות דרכי ה".
אז מה זה אומר שאשה שנבעלה היא סוג ב'?
ולמה בתורה מובא שאנס שאנס אשה מחוייב
לשאת אותה? ואם היא לא רוצה? היא חייבת?
אשה שנבעלה לאדם שאסור לה מן התורה הייתה
מקוטלגת ומורחקת. זו הסיבה שאפילו דינה, שלא
נבעלה מרצון אלא בכפייה חששה לעזוב את שכם
בן חמור שפגע בה, כי חששה שאף אחד לא יתחתן
איתה, עד ששמעון אחיה הבטיח לה שהכל יהיה
בסדר. כמו כן אדם שפיתה אשה וכפה עצמו עליה
(אנס אותה) מחוייב לשאת באחריות של מעשיו.
בעת העתיקה אשה עם ילדים ללא בעל נידונה
לחיי רעב ועוני שלא כמו היום שאשה יכולה לפרנס
את עצמה בכבוד. ולכן פעם הכריחו את גבר שכפה
עצמו על אשה להתחתן אתה. דהיינו: להתחייב
לזון ולפרנס אותה ואת הילד (במידה ונתעברה)
כל ימי חייה. פעם הכל היה נראה ונידון אחרת.
כמובן שכל מה שציוותה התורה לא ציוותה אלא
לטובת האשה
ואך ורק מרצונה ובבחירתה,
ובאישור אביה. כפי שרואים מפרשת שמות פרק
כב' פסוק טז': "אם מאן ימאן אביה לתתה לו"
ע"פ רוב אף אבא לא היה מסכים לגבר שכפה
עצמו על הבת שלו לשאת אותה. שהרי ודאי אינו
ראוי לה ואין לו מידות טובות. (לאנס בתורה יש דין
של רוצח) בכל מקרה, התורה מחייבת אותו לשלם
על המעשה שעשה מחיר מאוד יקר. חשוב לדעת,
התורה לא מקטלגת אשה לפי בעילות או הסטוריה.
ברגע שאשה עושה תשובה, העבר שלה נמחק !!!
אם אשה שנבעלה הייתה סוג ב' הקב"ה לעולם לא
היה נותן ליהושוע שהיה גדול הדור ומשה האציל
מרוחו עליו וזכה להמשיך דרכו של משה רבנו, ונשא
את רחב. שעליה נאמר: "אין לך כל שר ונגיד שלא בא
על רחב הזונה" (זבחים קטז:) ועוד מובא בגמרא
שכל זמן שהיו ישראל במדבר עסקה רחב בזנות
במשך 40 שנה. נו.. וכי אשה כזאת ראויה לגדול הדור?
ולא זו בלבד אלא ששמונה נביאים כהנים יצאו ממנה
נריה, ברוך, שריה, מחסיה, ירמיה, חלקיה, חנמאל ושלום
ורבי יהודה אומר אף חולדה הנביאה מבני בניה של רחב
הייתה. (מגילה יד:) ברגע שאדם עושה תשובה הוא מקבל
נשמה חדשה, כך רחב קיבלה נשמה חדשה וטהורה ומובא
בתנא דבי אליהו למה נקרא שמה רחב? שהייתה רחבה
בזכויות. ועוד שאם אשה שנבעלה לאדם אחר הייתה
סוג ב', כגון אלמנה, התורה לא הייתה מספרת לנו על
בועז שנשא את רות המואביה אע"פ שהייתה אלמנה
ומצאצאיהם עתיד לצאת מלך המשיח. כמו כן דוד המלך
בעצמו נשא את אביגייל שהייתה אלמנה. א"כ אנחנו רואים
שאין הדבר תלוי אלא בסודות עליונים ובסוד הגלגולים
ואין לנו עסק בנסתרות, יש לחפש מידות ולא הגדרות.
יש לי עוד המון ראיות למכביר, אולם, התשובה גם ככה
ארוכה ומסועפת והנושא גם ככה מורכב ורגיש.
האם הבעל הראשון מותיר רשימו באשה?
האם גם רווקה שנבעלה בעבר יש בה רשימו?
האם זה עובר גם לילדים או שהרוח מסתלקת?
אין לי עסק בנסתרות ואין לי ידע בקבלה, אולם למדתי
שע"פ הסוד אשה שהייתה נשואה הרי שבעלה האציל
עליה מרוחו. "ההוא רוחא דשדי בגווה" שהרי למדנו:
"אין אשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי" (סנהדרין)
שנאמר: "כי בועליך עושיך". כל אשה שיוצרת קשר של
קיימא עם גבר ע"י חופה וקידושין אותו אדם נותן בה
מרוחו. ומובא
בשער הגלגולים הקדמה לו דף מד ע"ב:
"דע… כי כל אדם מניח חד רוחא באתתא בביאה
ראשונה, כשעושה אותה כלי, והנה ההוא רוחא הוא
חלק נצוץ מנשמתו… " – והנה מבאר המתוק מדבש:
"ובכל זיווג בעולם אין לך וולד בעולם שאינו לוקח מעט
מאותו הרוח, וכו" אולם כתב הבן איש חי שכל המדובר
הנז' הוא בגרושה ואלמנה, דהקשר של האשה ובעלה
נעשה כדת משה וישראל, ולכן ההוא רוחא דשדי בעלה
בגווה מוצא לו מקום קבוע ויסוד חזק, אך בהאי גוונא
דשאלה הנז' שזה נאף עמה ובא עליה באיסור שאינו
כדת משה וישראל, אע"פ שבעל אותה כמה פעמים,
ואע"פ שנתעברה ממנו, דודאי שדי רוחא בגווה, הנה
זה הרוחא נדחה ומסתלק ע"י קדושין ונשואין של בעל
השני שהם כדת משה וישראל, ולא ישאר ממנו מאומה
בגוה וכאלו לא הוה לה בגווה מידי, והבנים אשר תלד
מן בעל השני האמיתי אין בהם תערובת מן הראשון
כלל ועיקר עכ"ל. הדברים עמוקים ואין כאן המקום להרחיב.
מי שמשדך בינינו זה רק ה'. "מה' אשה לאיש".
מהתורה: "מה' יצא הדבר" (בזיווג יצחק ורבקה)
מהנביאים: "ולא ידעו כי מה' היא" (שמשון ודלילה)
מהכתובים: "בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת".
כשנשאל הרה"ג בן ציון מוצפי מה עדיף גרושה עם ילדים
או רווקה בלי ילדים ענה: כשיש הצעה טובה של אשת חיל
חטוף וזכה בה ולא תיעדף את זו על זו. אע"פ שהגמרא
במסכת פסחים דף מט כותבת: תנו רבנן, לעולם ימכור אדם
כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם. היום אף אחד לא באמת
יודע לומר מי טובה ממי, לכן בודקים מידות ויראת שמים עד
כמה שידנו משגת ומי שנראה לך שתצליח להקים איתה בית
עם יותר נחת יהודי, תתחתן איתה.
לסיכום: אע"פ שנראה לך שאתה זה שבוחר, אחדש לך
ואומר, שה' יתברך הוא זה שנותן חן, הוא זה שמשדך
בינך לבין בת הזוג שלך, כל מה שאתה צריך לעשות זה
להתפלל לה' שיתן לך כח לבחור בחירות נכונות. היחיד
שרשאי לפסול גרושה הוא כהן, כיון שכך ציוה ה', נקודה.
כל מי שאינו כהן, רשאי לבחור בת זוג ע"פ מידותיה,
הנהגותיה ולא הגדרותיה המשפחתיות.
נ.ב - מה שמשנה זה לא
התואר: "רווקה", "גרושה"
מה שמשנה זה ה-"
טוהר" אם יש טוהר מידות, זה מה
שחשוב, אליעזר בדק מידות, תחפש מידות טובות ויראת
שמים ואני מברך אותך שתבין שלא אתה בוחר את האשה.
אני מברך אותך שתזכה שיתן ה' את האשה הבאה אל
ביתך כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל
ועשה חיל באפרתה וקרא שם בבית לחם. (רות ד',יא')
...
מצורפות 10 סגולות מעולות לזיווג הגון - מומלץ!
...
סוד הבית היהודי ע"פ המורי - מחזק במיוחד!
...
סדרת הרצאות בנושא הבית היהודי - תראו כל יום קטע 1.
...
לקט מהדרכת חתנים - מומלץ לרווקים לפני חתונה.
...
...
תגיות:
רווקה או גרושה,
ההוא רוחא דשדי בגווה,
זוגיות,
בעילה,
נבעלה,
קריאה בדף נפרד
איזה שם עדיף? ליאה או נועה?
שאלה: לא יודעים אם לבחור שם ליאה או נועה לבת?
תשובה:
שלום וברכה, אם אתם אוהבים את השם ליאה
תקראו לה לאה על שם לאה אמנו הצדקת שזכתה
שממנה יצאה המלכות והכהונה ואף זכתה להיקבר
במערת המכפלה עם יעקב אבינו והעמידה בנים הרבה
אין בעיה שתקראו לה לאה עם חיריק (כמו ליאה) אבל
תכוונו על לאה אמנו.
השם נועה הוא שם נפלא שמקובל על כל גדולי ישראל
אפשר לקרוא לה גם נועה. תלוי בכם ובמה שאתם
אוהבים. המון הצלחה.
...
לסיכום: כשבוחרים שם לילדה חשוב לתת לה שם
יהודי, עדיף שם מהמקורות, כיון ששני השמות שלגביהם
אתם מתלבטים הם שמות מהמקורות, שניהם נפלאים.
נ.ב - אני קראתי לבת שלי נועה וזכיתי לבת מלך
אמיתית ממש. ממליץ בחום, המון מזל טוב צדיקים.
...
...
תגיות:
השם ליאה,
השם נועה,
קריאה בדף נפרד
אמא שלי יהודיה ואבא שלי גוי מה התיקון שלי?
שאלה: שלום לכבוד הרב, אני בן לגוי ואמא יהודיה לא טבלה במקווה ואבי היה מטיל אימה בבית, האם הנשמה שלי מתוך ה-9 של הפושעים והבוגדים שהרב הזכיר בשיעור? והאם יש תיקון? אני חוזר בתשובה מעל 15 שנה וזה עדיין מחזיק בשיניים. תודה הרב
תשובה:
שלום וברכה, אע"פ שאביך גוי, אמך יהודיה וזה מה שחשוב.
היהדות נקבעת ע"פ האם ולא ע"פ האב. "בן הישראלית".
ייחוס השבטים הולך ע"פ האב "למשפחותם לבית אבותם".
בעניין בני תשע מידות, אע"פ שמובא בחז"ל שלילד שנולד
ללא שמירה על טהרת המשפחה יהיה קשה יותר להימשך
אחר תורה ומצוות כיון שיש לו יצר חזק להימשך לתאוות
העוה"ז. אין ספק שאדם כזה שנלחם ביצרו וכובש את יצרו
למרות הקושי, שכרו גדול מאוד שנאמר: "לפום צערא אגרא"
דהיינו: כגודל הצער, כך גודל השכר. בדומה לבעל תשובה
שנולד להורים שלא שמרו טהרת משפחה. על כגון זה אמרו
חז"ל: "במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם
עומדים".
איך עושים תיקון על זה?
רווקים לא שייך בהם תיקונים, עד שישלימו את
הבחינות הראשונות שהם: תפילה, מסגרת של לימוד
ועבודת המידות. לכן, עצתי לך כרגע היא להשתדל מאד
לא לפספס תפילות, להשתייך למסגרת שבה תלמד תורה
ע"פ סדר מפי רב או מורה הוראה ותשתדל להיות אדם טוב
תקרא פרקי אבות ותנהג על פי הדרך שהקנו לנו התנאים.
אחרי שתצליח כמה שנים להיות יציב ולהתמיד בזה, אז
אחרי החתונה בע"ה תיגש לרב ירא שמים שבקיא בסוד
התיקונים
(ומה שמניע אותו היא אהבת ישראל ולא אהבת הממון)
ואז תבקש שיורה לך את הדרך אשר תלך בה ואת המעשה
אשר תעשה.
לסיכום: אשריך שזכית להיוולד לאמא יהודיה. אשריך שאתה
שומר תורה ומצוות ומוסר על כך נפש. אשריך שאתה שייך
לעם הנבחר והנך בן למלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.
תכבד את אמך, תכבד גם את אביך, ותזכור תמיד, שהקב"ה
שומר עליך בכל מקום ובכל מצב. אל תחשוב על דברים רעים
תחשוב רק על דברים טובים אח יקר ואהוב. ה' כבר יוביל
אותך אל הייעוד שלך ואתה תראה ברכה בעמלך בע"ה.
נ.ב - תשתדל ללמוד חסידות, כך תראה בעצמך ובאחרים
את האור, את הטוב, ותזכה להיות בשמחה תמיד ומכאן
ואילך הדרך לתשובה תהיה נעימה, שמחה ואוהבת.
...
...
תגיות:
אמא יהודיה,
אבא גוי,
,
קריאה בדף נפרד
האם מותר לשקר בשידוכים? או להסתיר מידע?
שאלה: כבוד הרב, תודה רבה על כל התוכן ועל השיעורים המחזקים! יהי רצון שהשם יישמח אתכם ותיראו ברכה בכל! הרב, אני פונה לרב בלב כואב. חברה טובה שלי נפגשה לשידוך לאחר בירור על הבחור. הבחור הוא כל מה שהיא רצתה ויותר - מתמיד בתורה, רציני, מקפיד קלה כחמורה, שיעורי תורה, נעים הליכות, מוצלח, נאה.. כל החבילה. הם נפגשו 3 פגישות והיא אמרה שהוא הולך להיות בעלה. בסוף הפגישה השלישית הבחור התוודה בפניה שהוא גרוש ושה"רב" שלו אמר לו לא לגלות בהתחלה. גם השדכנית לא גילתה לה מאחר והבחור אמר שזה בהוראת "רב". הבחור היה נשוי כמה שנים. בתהליך הבירור כשהתקשרו לרב שלו לברר ושאלו באופן מפורש אם הבחור רווק, הרב שיקר למרות שידע שהבחור היה פעם נשוי. איך יכול להיות שמישהו כזה יכול להיקרא רב, איך אפשר לשקר על כזה דבר ועוד כששואלים אותו בפירוש?! איפה היראת שמיים?!?! חברה שלי שבורה ורצוצה, היא נקשרה רגשית לבחור ועכשיו היא שבורה ולא יודעת איך היא תוכל להאמין ולסמוך על מישהו כזה ועוד עם רב כזה. כואב לה ששיקרו לה, שאין שום אמון, רימו אותה ונגרמה לה עוגמת נפש קשה!! היא בת ישראל כשרה והיא לא מפסיקה לחשוב על זה והיא כל כך בצער. כבוד הרב איך אפשר לעצור את התופעה הזו של שקרים בשידוכים?! ומה אני יכולה להגיד לחברה שלי כדי לעודד אותה?? היא שבורה לגמרי ונקרע הלב!!! אשמח לעצה איך לעזור לה, תודה רבה רבה לרב ויהי רצון שהשם ישמור על כולנו אמן!
תשובה:
שלום וברכה, מאוד כאב לי לשמוע על חברה שלך
ויהי רצון שתזכה למצוא את בן זוגה במהרה בע"ה.
אבל לא ממש ברור איך אחרי 2 פגישות מגיעים למצב
של "שבורה ורצוצה לגמריי", אני מניח שהייתה מציאת
חן ממש גדולה ותחושה של פספוס אבל צריך להיכנס
לפרופורציות נכונות, מדובר בסה"כ ב-2 פגישות !!!
נופל וקם.
כשאדם נופל על הריצפה הוא לא נשאר שם, הוא קם
וממשיך ללכת. כך אדם צריך לדעת לרומם את עצמו
אחרי משבר ולהמשיך הלאה, נכון זה לא קל והרבה
פעמים צריך עזרה, תמיכה, רגשית ואולי נפשית, אבל
בעיקר אם מדובר בשקר שנמשך זמן ממש רב, אבל
לא שתי פגישות בלבד. שהרי בפגישה השלישית הוא
כבר גילה לה את האמת.
אז למה הרב שיקר?
אני לא יכול לענות במקום הרב, אם היא רוצה לקבל
תשובות שתשאל את הרב המדובר מדוע אמר מה שאמר
אני יכול רק לומר שבעולם השידוכים מצוי שלפעמים
"משנים" מעט כדי לא להרתיע מלכתחילה. אבל ממש
מעט, לא שקר גס, אלא כפי שאומר הרב מוצפי שליט"א
לומר דבר שיכול להשתמע לשני פנים ולא שקר ממש.
למשל, בחור בן שלושים שאומר שלא מזמן הוא היה בן
29 זה לא שקר גס, זה משתמע לשני פנים. בתנאי שאח"כ
בהמשך הפגישות הוא כן מגלה לה את האמת. זה למשל
שינוי קל שאולי אפשר להבין ולקבל אותו. אבל לומר
על גרוש שהוא רווק, לעניו"ד זה שקר מהותי. אלא אם כן
מדובר בגרוש שהתחתן והתגרש מיד כתוצאה ממקח טעות
או סיבה מוצדקת אחרת שלא תלויה בו. או אדם שסובל
מאיזו בעיה רפואית מינורית ולא מספר מיד בהתחלה, או
אשה שסובלת מבעיה רפואית מסויימת וחוששת שאם היא
תספר אז אף אחד לא יתן לה צ'אנס בכלל, אז אפשר אולי
להבין מדוע רבנים מסויימים מתירים לשנות מן האמת, כדי
לא להרתיע את הצד השני וכיוצב' אולם, גם במקרה כזה
מהר מאוד (בפגישות הבאות) יש להודות על האמת.
יש תשובה מורחבת ומרתקת שעניתי בנושא את
מוזמנת לקרוא אותה כאן: "
האם מותר לשקר בשידוכים"
שקר דובר כסף נוטל.
שדכ"ן זה ראשי תיבות שקר דובר כסף נוטל, פעמים
רבות שהשדכנים מוסיפים תארים או מעלימים מידע לא
רלוונטי כדי שהפגישות יזרמו לפחות בהתחלה, אבל אני
מניח שהם לא משקרים במצח נחושה אלא מעגלים פינות
ואני כן יכול להבין את זה.
לרכך את המכה כשאין ברירה.
כשרוצים לבשר למישהו בשורה רעה, לא מבשרים לו אותה
במכה אחת, כדי שלא יינזק ח"ו. אלא רומזים לו, או מנסים
לרכך את המכה ורק כשמבינים שהצד השני מוכן רגשית
אפשר להתחיל לאפשר לו להתמודד עם הבשורה. גם לי
קרה שהייתי צריך לספר משהו וידעתי שאם אספר אותו
הצד השני לא יצליח להכיל אותו, אז הייתי חייב לרכך את
המצב ולנסות למנוע צער לצד השני, וכשחשבתי שהצד
השני כבר יהיה מסוגל להתמודד עם הבשורה, אמרתי את
הבשורה. אני חייב לציין שגם אז זה היה קשה מאוד. לכן
זה נושא מאוד רגיש וכל אחד לוקח דברים אחרת והרב
צריך תמיד להתפלל לה' שלא תצא תקלה תחת ידו, כי
כשם שפרצופיהם שונים דעותיהם שונות ולפעמים הרב
חושב שהוא פעל נכון אבל הצד השני עדייין נפגע, צריך
הרבה סייעתא דשמייא בעניינים האלה והלוואי שנזכה
מה שבטוח זה שאף רב לא מתכוון לצער אף אחד לעניו"ד.
לשנות מן האמת.
הרבה פעמים אנשים שופטים רק ע"פ מראה וגיל
ולכן במקרים מסויימים יש מקום לשנות מן האמת מעט
כדי לתת צ'אנס למציאת חן בלי שיפוטיות, לאפשר לצד
השני להכיר את האדם לפני שהוא שופט אותו בגין
רגישותו הבריאותית, מראהו החיצוני או גילוי הביולוגי
אבל שוב, גם במקרים כאלה, ראוי שלאחר מציאת החן
מהר מאוד (בפגישה השניה או השלישית) יאמרו את
האמת ויסבירו מדוע היו צריכים לשנות מן האמת ואז
לצד השני עדיין תישאר זכות בחירה. נכון שזה לא נעים
ונכון שיש בזה "אבק שקר", אבל יש לבחון כל מקרה
לגופו ולא להכליל. בגדול עדיף לומר את האמת מראש
ולא להתחיל לתרץ ולהסביר וכיוצב'.
שיקרה והתחתנה.
אני מכיר סיפור על נערה מקסימה שסבלה מרגישות
בריאותית מסויימת שסיפרה לכל משודך כבר בפגישה
הראשונה על הרגישות שלה ואף שידוך לא עלה יפה, עברו
3 שנים ושום דבר לא הצליח. כששאלה את הרב, אמר לה
הרב לא לספר את זה בפגישה הראשונה והשניה, ואכן היא
הכירה בחור מקסים, ולאחר שהייתה מציאת חן, בפגישה
השלישית היא החליטה לספר לו ולא להשלות אותו, הבחור
קצת נרתע אבל בהוראת רבו הסכים להמשיך ולהיפגש
והיום הם נשואים באושר. לכן לפעמים אנחנו רואים שאין
ברירה ובמקרים מסויימים יש מקום להקל ולהסתיר בהוראת
רב. אבל אני מסכים שזה בהחלט לא פשוט כלל ועיקר.
השידוך של הרב עובדיה.
שמעתי סיפור מצחיק על סבתא שהנכד שלה שאל אותה
האם מותר לשקר בשידוכים והיא ענתה, "מצווה לשקר" חח
היא מספרת שהיא יצאה עם מרן הרב עובדיה ל-4 פגישות
וכשהרב שאל אותה באחת הפגישות, האם לדעתה לאחר
ששילמנו על הוצאות הבית והחשמל ונותר מעט כסף, שייך
לרכוש במעט כסף הזה ספר קודש? היא ענתה שהיא הייתה
מעדיפה שבמעט הכסף הזה הוא יקנה לה בגד. היא מספרת
שמאז הם לא המשיכו להיפגש והיא מניחה שהרב עובדיה
פסל אותה בגלל זה. היא הצטערה כ"כ שלא שיקרה ואמרה
שהיא הייתה מוכנה שיקנה ספר, אם הייתה משקרת, אולי
היא הייתה זוכה להתחתן עם גדול הדור חחח, בכל מקרה
ברוך ה' שמרן לא התחתן עם שקרית חח
לסיכום: הרב קנייבסקי זצוק"ל אמר שאסור לשקר אפילו
בשינוי הגיל, דהיינו אסור לאדם בן 30 לומר שהוא בן 29
על אחת כמה וכמה שלא שייך שגרוש יאמר שהוא רווק
אני מדבר על מקרים רגילים ונורמטיבים, איני מדבר על
מקרים חריגים שבהם אולי יש מקום להקל. כגון לשנות
מן האמת כדי לא לפגוע בצד השני (מצוי מאוד לצערי).
בכל מקרה אני מצרף לך כאן 9 סגולות נפלאות לשידוכים
תעבירי אותן לחברה שלך ויהי רצון שהיא תזכה לזיווג
הגון מהרה.
נ.ב - יש מקרים שבהם התורה מתירה לנו לשנות מעט
מן האמת כפי שעשה ה' כששינה את דברי שרה. או
לשקר לחולה כדי לא לייאש אותו מחומרת מצבו וכיוצב'
או לשנות מן האמת כדי למנוע פגיעה גדולה יותר בהמשך
כגון מקרה שבו אם נאמר את האמת כרגע לא יצליחו
להתמודד איתה, אבל אם נרכך את האמת ואט אט נעביר
את המסר כדי שיוכלו להכיל אותו, אפשר להבין את זה.
בכל מקרה זה נושא לא פשוט אני בעצמי כשנתקלתי בדבר
כזה עשיתי שאלת רב כדי לדעת איך לפעול. זה באמת לא
נושא פשוט, בפרט כשלצד השני נגרם צער. וה' ירחם עלינו
שלא נצער אף אדם בישראל אמן.
...
...
תגיות:
לשקר בשידוכים,
להסתיר מידע,
לשנות מן האמת,
קריאה בדף נפרד
איך אפשר לשכוח אשה מהעבר? יש לי הרהורים!
שאלה: שלום הרב אני ברוך השם זכיתי להיכנס עמוק לאוהלה של תורה, השם מזכה אותי להתקרב אליו ולעלות בתורה ביראת שמיים, כי לעולם חסדו ברוך השם. בנוסף לזה שלפני כמה שנים השן נתן לי סייעתא דשמיא להיפרד ממשהי שהייתי איתה אבל הבעיה שכל הזמן יש לי רצונות להקים בית בקדושה וצניעות וכל הזמן זה מחזיר אותי לחשוב עליה וזה מוריד אותי רוחנית. מה גם שהיום היא לא מתאימה לי רוחנית מה אפשר לעשות ולעבור את הזמנים האלו בקדושה?
תשובה:
שלום וברכה.
אשריך שזכית לדבוק בתורה
כדי להינצל מתאוות ודמיונות עליך
לעשות גדר: "ועשו משמרת למשמרתי"
אין פתרונות קסם, אם אדם חטא, הוא יזכור
את החטא והתיקון שלו הוא להתגבר על
מחשבותיו הרעות. יצה"ר רוצה שניענש
על החטאים שעשינו ולכן הוא כל הזמן מזכיר
לנו אותם. אבל אתן לך עצה טובה לימדונו חז"ל
שכאשר עולים לאדם הרהורי עבירה לפני תפילה
או לפני לימוד, סימן הוא שה' אוהב אותו ושולח
לו תזכורת לתקן את אותם חטאים שחטא בהם
בעבר ולכן הם עולים שוב ושוב. ככל שאדם
מתקדש יותר ומתחזק יותר, אט אט הם נעלמים
משל יפה משלו חז"ל בעניין זה.
כדי לרוקן כוס שמן, צריך לשפוך לתוכה מים
כי המים שוקעים והשמן צף. המים נמשלו
לתורה, ככל שנמלא את עצמנו בתורה וחכמה
כל השומן (התאוות) יצופו החוצה.
לסיכום: אמרת בעצמך שהיא לא מתאימה לך רוחנית
כל מה שנותר לך לעשות זה להאמין שה' ישלח לך
אשת חיל טובה, תמשיך להתקדש ולהתעלות, כי מה
שאתה, זה מה שתקבל בע"ה. ואין לי ספק שתזכה
לקבל אשה טובה לא פחות מהנערה הנחמדה שעמה
יצאת. תאמין בזה וכך יהיה בע"ה. "איש אמונות רב ברכות"
נ.ב - אמרו חז"ל: "לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים"
רש"י כותב שם בגמרא בסוטה 4 מילים: "צנועה לצדיק
ופרוצה לרשע". ככל שתקדש את עצמך יותר, תזכה לאשה
צנועה יותר.
...
...
תגיות:
זכרונות,
הרהורים,
הרהורי עבירה,
קריאה בדף נפרד
האם מותר לקרוא לילד בשם של מלאך?
שאלה: שלום כבוד הרב! האם הרב יוכל להגיד לי איזה מבין
המלאכים שמותר לקרוא אותם לבני אדם יש יותר דין
ואיזה יותר רחמים ממש אשמח לתגובה!
תשובה:
מהרח"ו כתב שהאריז"ל אמר שלא טוב לקרוא בשמות
המלאכים. אולם, שמות של מלאכים שנקראים בהם בני
אדם אין לחשוש.
בשאלה מספר 149786 שנשאל הרב בן ציון מוצפי שליט"א
האם מותר לקרוא לילדים בשמות המלאכים, רזיאל,יקותיאל
או רפאל ענה הרב שהגאון חיד"א בספרו "שם הגדולים"
כתב שטוב בהחלט.
לסיכום: לכתחילה ראוי להתייעץ עם דעת תורה לפני בחירת
השם, שיהיה בהצלחה והמון מזל טוב.
...
...
תגיות:
גבריאל,
מיכאל,
רפאל,
רזיאל,
יקותיאל,
שמות של מלאכים,
קריאה בדף נפרד
אם מישהו פגע בי בכוונה מותר לי להחזיר לו
שאלה: אם מישהו עשה לי רע בכוונה האם אני צריך להחזיר לו
כמו שכתוב בתורה מידה כנגד מידה עין תחת עין?
תשובה:
ערב טוב,,,
רב דוסתאי בן יהודה מסביר בגמרא שאין הכוונה כפשוטו
"עין תחת עין", אלא תשלום ממון. בתורה אין מושג של נקמה
שהרי למדנו: "לא תקום ולא תיטור". ורמזו חז"ל שהאותיות
שהמילה עין נמצאת תחת אותיות כסף.
האות ע נמצאת תחת האות פ
האות י נמצאת תחת האות כ
האות נ נמצאת תחת האות ס
האותיות פ,כ,ס הן אותיות כסף
לסיכום: התורה אסרה עלינו לנקום. ולכן מי שפגע בך
בפרט אם עשה את זה במזיד, צריך לשלם לך על הנזק
שגרם לך. ע"פ פסק בית הדין.
בשיעור האחרון נתתי דוגמאות נפלאות להשגחה
פרטית נפלאה שה' משגיח בה על עם ישראל ועוד
הסברתי מדוע יש מי שסובל בעוה"ז גם אם לכאורה
נראה שלא מגיע לו, מומלץ לצפות בשידור החוזר.
לצפייה לחצו על התמונה.
...
...
תגיות:
עין תחת עין,
מידה כנגד מידה,
קריאה בדף נפרד