התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                שמירת שבת חגים וצניעות - מי אמר שחייבים לשמור? השם? או מישהו אחר?

                מספר סידורי: 115794
                שאלה:
                שלום כבוד הרב,ברוך השם אני מתחזקת התחלתי לשמור שבת משתדלת לשמור על צניעות. השאלות שלי הם על שבת וחגים תודה לאל אני שומרת שבת לא ממש מלא בגלל שאני לבד במערכה. משתדלת לשמור בשלמותה. הבעיה שלי זה עיניין החגים- מדוע אני צריכה לשמור חגים כמו את יום השבת? האם השם ציווה אותנו לשמור את החגים כמו את יום השבת? ומי קבע שבשבת אסור לנסוע לראות טלויזיה להדליק את האור? האם השם אמר זאת? וגם לגבי צניעות, האם השם ציווה אותנו הנשים לשים חצאיות כיסוי ראש חולצאות ארוכות ? האם גם זה כתוב בתורה? אני מאוד מבולבלת ואני רוצה להגיע לקדושה הלוואי שהשם יזכה אותי ואת כל עמו ישראל לחזור בתשובה שלמה. אבל לשם כך יש לי שאלות שאני מחפשת תשובת אחרת לא אוכל להגיע לשם. אשמח אם תעזור - מודה לך מקרב לב.


                תשובה:

                אחותי היקרה , בתורה יש ציוויים ברורים בכל מה שקשור לשבת , לחגים ולצניעות.
                אולם , חשוב שתביני שיהודים לא חיים אך ורק על פי מה שכתוב בתורה שבכתב , שכן יש הרבה דברים שכתובים בתורה שבכתב ואלמלא התורה שבע"פ לא היינו מבינים במה מדובר , כמו למשל ברית מילה , או בניית סוכה וכיצב' , כל אלה מפורטים רק בתורה שבע"פ ולא בתורה שבכתב. בתורה כתוב: "בסוכות תשבו שבעת ימים" אבל איך בונים סוכה? אם לא היינו לומדים את מסכת סוכה לא היינו יודעים איך לבנות סוכה ומהי סוכה כשרה ומהי סוכה פסולה , בקיצור אי אפשר להבין את התורה שבכתב ללא התורה שבע"פ , היחידים שחיים ע"פ התורה שבכתב בלבד הם הקראים.  ולכן הם פסולי חיתון ואסור לנו היהודים להתחתן איתם משום שאין הם ממתינים בין בשר לחלב ואין הם שומרים טהרת משפחה וכיוצב' , מותר לנו להתחתן איתם רק אם זכו לעשות תשובה שלימה ולחזור בהם מדרכם הרעה.

                איפה ציוו חכמים על שבת , חגים וצניעות?
                בספר דברים
                , פרק ה', פסוקים י"ב-ט"ו: כתוב "שמור את יום השבת לקדשו"
                בספר שמות, פרק לה' פסוק ג' כתוב: "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"

                האם ליום טוב יש קדושה כמו קדושת השבת? 
                פסק הרמב"ם: "כשם שמקדשין בלילי שבת ומבדילין במוצאי שבת, כך מקדשין בלילי ימים טובים ומבדילין במוצאיהן ובמוצאי יום הכיפורים שכולם שבתות ה' הן" (הלכות שבת כט, יח).

                היכן רמוזים ומוזכרים החגים בתורה?
                חג פסח
                - מובא בספר דברים פרק טז' פסוקים ב' - ג'.
                חג שבועות - מובא בספר דברים פרק כו' פסוקים א'-יא'.
                חג סוכות - מובא בספר דברים פרק טז' פסוקים יג' - טו'. (פרטי החג במסכת סוכה)
                ראש השנה - מובא בספר ויקרא פרק כג' פסוקים כג'-כה' שם מתואר החג בקדושתו העצומה שהיא כקדושת השבת שנאמר: "שבתון.. כל מלאכת עבודה לא תעשו וכו'."
                יום הכיפורים - מובא בספר ויקרא פרק טז' פסוק כט': "וְהָיְתָה לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם, בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ, הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם. כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם, מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ."

                מי קבע שבשבת אסור לנסוע?
                כדי להבין מדוע צריכים לשמור שבת עליך ללמוד היטב את הלכות שבת , תשובה קצרה לא תספק אותך , את צריכה לשבת ולברר מהם לט' אבות מלאכה? מה פירוש המושג: "אב מלאכה" , "תולדה" אולי אז תביני מושגים נפלאים ביהדות שכדאי מאוד שתכירי כדי שאם הבן שלך ישאל אותך אמא למה צריכים לשמור שבת , תדעי מה לענות לו.     מי שבאמת חשוב לו לברר איך ומדוע שומרים שבת צריך לברר את הנושא בצורה יסודית ולא להסתמך על תגובה באינטרנט בלבד , התגובה עשויה להשקיט מעט את המצפון , אך תשובה מפורטת תקבלי אך ורק לאחר לימוד מעמיק ואינטנסיבי.

                אבל למה אסור להדליק חשמל בשבת , למה אסור לנסוע בשבת?
                באופן עקרוני אענה לך תשובה קצרה על קצה המזלג כדי לא להשאיר אותך בספקות.
                יש מושג שנקרא אב מלאכה - לדוגמא: אש , ויש מושג שנקרא: תולדה - למשל: חשמל.

                אבות מלאכה.
                ישנן 39 אבות מלאכה , שהם בעצם סוגי המלאכות האסורות בשבת לפי ההלכה , חלק גדול מהן מפורט במקרא (בתורה) אך רובן נקבעו ע"פ התורה שבע"פ , הם נקבעו ע"פ העבודות שנעשו לצורך הקמת המשכן והיו מלאכות אומן שמצריכות מומחיות. כל מי שעושה אחת מאותן לט' אבות מלאכה , הרי שחילל שבת. האיסור מובא במפורש בספר שמות פרק כ' פסוק י': "ויום השביעי שבת לה' אלהיך לא תעשה כל מלאכה".
                כמו כן בתורה אף מובא עונשם החמור של מחללי השבת (שמות לא' ,פסוקים א'-טו')

                מה ההבדל בין אב מלאכה לתולדה? זה חמור יותר או פחות?
                אין הבדל מבחינת חומרת האיסור בין אב לתולדה. וגם על איסור "תולדה" יש חיוב מיתה , כל זה בתנאי שהאיסור נעשה במזיד, לאחר התראה, בזמן שבית המקדש קיים והיו סנהדרין סמוכים איש מפי איש ממשה רבנו יושבים בבית המקדש. בדיוק כמו שיש איסור מיתה על אב, וכל ההבדל מתמצה בדינים פרטיים בדיני התראה.

                לגבי הלכות צניעות - את מוזמנת לעיין במקורות הבאים וללמוד את הנושא היטב.
                הלכות צניעות חלק א' - הרב אליעזר מלמד.
                הלכות צניעות חלק ב' - הרב אליעזר מלמד.
                האיסורים מובאים בתורה באופן כללי כמו למשל: האיסור ללכת בחוקות הגויים ולהתלבש כמו שמתלבשים הגויים: "ובחוקותיהם, לא תלכו" (ויקרא יח',ג')
                ועוד ציוונו חכמים: "קדושים תהיו" (ויקרא יט',א') - מסביר שם רש"י שעלינו לשמור על צניעותנו וקדושתנו: "שכל מקום שאתה מוצא גדר ערווה אתה מוצא קדושה".

                איפה כתוב שצריכים ללכת עם חולצות ארוכות?
                במסכת כתובות (כתובות עב, ב) מבואר שאישה חייבת על פי ההלכה לכסות את זרועותיה, ואם היא מגלה אותן בציבור, הרי היא נחשבת לעוברת על דת יהודית.

                איפה כתוב שצריכים ללכת עם חצאיות צנועות וחולצות צנועות?
                בתלמוד (ברכות כד, א) מובאת מימרא של רבי יצחק : "טפח באשה ערווה", ופירושה שאסור לאישה לגלות בפני אנשים זרים יותר מטפח מהמקומות שקבעו חז"ל שצריכה לכסותם.

                מאיזה גיל צריכה ילדה לשמור על צניעותה?
                לדעת המשנה-ברורה יש להקפיד על לבוש צנוע מגיל שלוש, ואילו לדעת החזון איש וכן הוא המנהג הרווח, הבנות מחויבות בדיני צניעות מסמוך לגיל ההתבגרות, ויש לחנכם לצניעות מגיל חינוך, שהוא בערך גיל שש (גן נעול 44; הליכות בת ישראל ס"ז).

                איפה כתוב שלאשה אסור ללבוש מכנסיים?
                "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה". (דברים כב',ה') אסור לאשה ללבוש לבוש מובהק של גברים ולגבר אסור ללבוש לבוש מובהק של אשה. מעבר לכך שמכנס הוא לבוש לא צנוע לאשה שמבליט את איבריה המוצנעים , שכן אשה שלובשת בגד צמוד כמו מכנס או טיץ' רחמנא ליצלן הרי שכל איבריה נראים כלפי חוץ וזוהי פריצות גמורה ואין זו דרכה של בת מלך , אפילו מלכה בקרב הגויים לא תתלבש כך. אפילו הגויים מבינים שזו לא צניעות.

                איפה כתוב בתורה שאשה צריכה לכסות את הראש?
                הגמרא במסכת כתובות ‏‏מביאה מדרש הלכה על הפסוק "ופרע את ראש האשה" (במדבר ה, י"ח) שנאמר לגבי סוטה, שלומד מציווי מיוחד לפרוע את ראש האישה הסוטה לפני השקייתה, שיש חובת כיסוי הראש לאשה מהתורה (בבלי, כתובות עב ע"א; ספרי, במדבר פרשה יא). למידע נוסף בנושא לחצו כאן: "המקור לכיסוי ראש"

                האם חייבים לגרוב גרביים? מה צריך להיות אורך השמלה?
                בתלמוד (ברכות כד, א) מובאת מימרא של רב חסדא : "שוק באשה ערווה". כלומר, ההלכה קבעה, ששוק של אשה הוא מן המקומות האינטימיים, שחשיפתו לעיני אנשים זרים נחשבת לפריצות, ואין לומר מול שוק מגולה דברים שבקדושה. (להמשך קריאה)

                לסיכום: אני מקווה שעניתי על כל שאלותיך , כעת אני מקווה שתצליחי לקבל על עצמך צניעות לקראת השנה החדשה , אני מאחל לך צום מועיל , אגב צירפתי לך קישור להרצאות מרתקות בנושא אני בטוח שאם תצפי בהם תקבלי מושגים חדשים בחיים.






                .




                תגיות:
                הלכות צניעות כיסוי ראש חולצות ארוכות חצאיות זה כתוב בתורה אני מחפשת תשובות יש לי שאלות השם ציווה אותנו הנשים לשים חצאיות
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר