התחברות
    שכחתי סיסמא
      בקשת אישור מחדש
        הרשמה
        זכר נקבה
          שליחת שאלה לחבר
            הוספת שיעור
              הודעות מהרב
              צור קשר !

                תכריכים לנפטר

                שלום כבוד הרב, לפניי כמה ימים נפטרה סבתי וקברנו אותה, ברוך השם נפטרה בגיל 90 וחיה חיים טובים אני מקווה. עכשיו כשהביאו אותה לקבר, שמתי לב שהיא עטופה בבד או לא יודע מה. הגוף לא אמור להיות קבור ללא בד? הריי הוא צריך להירקב, ועל הדרך להיאכל על ידי חרקים או תולעים או לא יודע מה. איך הגופה תיאכל אם הבד מונע כניסה של חרקים? או שגם את התכריך הם אוכלים? תודה רבה כבוד הרב ומצטער על השאלה המוזרה. פשוט הפסוק "עפר אתה ואל עפר תשוב" מהדהד לי בראש.

                 

                 



                תשובה:
                אחי היקר , תכריכים הם בגדים שמלבישים בהם את המת כשמכינים אותו לקבורה. בהתחלה עשו תכריכים מבגדים יקרים לכבוד המת, זה נקרא תכריכים מלשון כריכה , שבהם כורכים את הנפטר. וכך מובא בברייתא "בראשונה הייתה הוצאת המת קשה לקרוביו יותר ממיתתו, עד שהיו מניחין אותו ובורחין, עד שבא ר' גמליאל ונהג קלות בעצמו וצוה להוציאו בכלי פשתן, ונהגו כל העם אחריו להוציא בכלי פשתן (תוספתא כחובות פ"א, בבלי כתובות י': מ"ק כ"ז:). ומאז מנהג לקבור בתכריכי פשתן לבנים ותפורים (רמב"ן בתורת האדם דף ל"א, ס' חסידים סי' תשל"ג)

                הסבר לברייתא: לפני התקופה של רבן גמליאל, רצו האנשים להפגין את צערם הגדול בעקבות פטירת יקיריהם, וקנו לנפטר מלבושי קבורה יקרים ביותר. עד שהצער בשל ההוצאה הכספית הגדולה שנגרמה גבר על הצער בגין פטירת המת. רבן גמליאל, נתן דוגמה אישית וציווה להיקבר בתכריכים פשוטים, ובעקבותיו החלו כל העם להשתמש בתכריכים פשוטים. אגב , יש אנשים שמכינים לעצמם תכריכים בעודם בחיים, כדי שיזכרו תמיד יום המיתה ויחזרו בתשובה. 'שוב יום אחד לפני מיתתך' (אבות), לכן צריך האדם להכין עצמו למיתה בעודו בריא, לעשות לו תכריכים (מקורי המנהגים סי' פ"ה). 

                מי שנמצא הרוג והדם מובלע בבגדיו קוברים בגדיו עמו. מי שנרצח קוברים אותו בבגדיו ותכריכין על בגדיו, כדי לעורר נקמת ה' לנקום נקמתו, כי דמיו תובעים דין עד כי ישפך דם הרוצח, כמאמר הכתוב שופך דם האדם באדם דמו ישפך. 
                 
                איך שמים את התכריכים? אותם אנשים שטיהרו את הנפטר (חברה קדישא) מלבישים אותו בתכריכים. אחר הטהרה מניחים את הנפטר על שולחן הטהרה, מכוסה בסדין בצניעות, ומלבישים אותו בזהירות, תוך הקפדה שלא יכנס דבר לתוך פיו. ההלבשה נעשית בסדר קבוע ובלווית הקראת פסוקים, מתוך ספר זכריהישעיהוויקרא ושיר השירים. בכל אחד מאיבריהגוף מלבישים קודם את הימני ורק לאחר מכן את השמאלי.

                לסיכוםאין לי ספק שסבתא שלך הייתה צדיקה גדולה , לא כל אדם זוכה להגיע לגיל 90 , היא נפטרה בשיבה טובה. ובנוגע למה שחששת, איך הגופה תיאכל? הגוף מתליע בעצמו, להבדיל אם תקח פרי רקוב תראה שהוא מתליע. ככה שאין לך ממה לחשוש הבשר ייאכל והכל יבוא על מקומו בשלום. אגב , סתם שתדע שצדיקים שתקנו את המידות שלהם בעולם הזה בפרט את מידת הקנאה, עצמותיהם לא נרקבות. שנאמר: "ורקב עצמות קנאה". בשורות טובות. 

                    
                חדשות אורלנוער
                • שובבים
                  ביום שלישי הקרוב יד אדר תתקיים סעודת פורים באולמי ויגו הקהל מוזמן
                • שיעורי הרבנית
                  שיעורי הרבנית מיטל מתקיימים בימי ראשון בבית הכנסת תפארת אחים. בימי שני בבית ספר אור לציון בשעה 20:30 לבנות בלבד בימי שני מתקיימים השיעורים בבית ספר אור לציון, חנייה בשפע
                • שיעורים קרובים
                  בימי שלישי וחמישי בבית כנסת תפארת אחים רחוב שדרות מנחם רפאל 1 בשעה 21:00 קבלת קהל החל משעה 20:00 בתיאום מראש בווטסאפ: 0504106657 באותו יום.
                מדרשת אור לנוער
                • קבוצות הווטסאפ
                  להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלחו הודעה למספר: 0504106657 עם השם שלכם ובקשו להצטרף
                • מעוניינים להפיץ?
                  כל מי שמעוניין לעזור בהפצה של סרטונים או בעריכה של סרטונים שיצור איתנו קשר ונשלב אותו במפעל זיכוי הרבים.
                • שיחה עם הרב
                  קבלת קהל בימי שלישי וחמישי בין השעות 20:00 ל-21:00
                • שיעורי הרב
                  ימי שלישי - ליקוטי מוהר"ן + המורי ימי חמישי - תניא + בן איש חי

                מדור פרסומי

                זמני היום

                סקר