פוני - מותר לאשה להוציא קצת שיער מהכיסוי ראש?
מספר סידורי: 40519
שאלה:
זה צנוע פוני שמכסה חצי מצח?
תשובה:
אם מדובר בפחות מטפח ולא בשיער הראש ממש אני בטוח שיש מי שמתיר זאת אולם, לפי כל הדעות אסור לאשה לגלות את שיער ראשה בכלל,למרות שיש מי שמתיר לגלות פחות מטפחשל שיער ממש הרבה פוסקים חולקים על המתירים וטוענים שאסור בשום פנים ואופן, במקרה של פוני מקדימה יש הרבה שנוהגים כן לכתחילה ויש להם על מה שיסמוכו לעניו"ד. לעומת זאת שיער שאי אפשר לכסות כגון: שיערהפיאה שבסמוך לאוזן אושיער שלאניתןלאוספו מתחת לעורףמותר להשאירו גלוי (שהרי ודאי שמדובר בפחותמטפח ואין אפשרות לכסותו) אצטט לך תשובה מפורטת ויפה שקראתי באתר כיפה, בנוגע לנושא. ואצרף גם קישור לאתר נוסף שבו אפשר לקרוא סיכום נהדר בנוגע לכיסוי ראש, אינני מסכים עם כל מה שכתוב שם אבלכדאי לקרוא את הדברים כדי לקבל פרופורציות. חכמים קבעו כי שיערותיה של אשה נשואה נחשבות כערוה, דהיינו, שאין לגלותן כלפי חוץ.
השיער כולו צריך להיות מכוסה: מהשיער שמעל למצח ועד לשיער היורד על העורף, וכן, מהשיער שליד האוזן ועד לשיער שליד האוזן השניה.
מדברי חז"ל עולה, שכיסוי השיער צריך להיעשות בשני שלבים:
האחד - איסוף השיער וריכוזו יחד.
השני - כיסוי השיער האסוף.
שיער שאי אפשר לאוספו, כגון בפיאה שליד האוזן או בקצוות השיער שבתחתית העורף - אין חובה לכסותו (אין מדובר בשיער הראש היורד על העורף, אלא בשיער הגדל בתחתית העורף, שגם כאשר אוספים אותו כלפי מעלה, הוא שב ומתנתק מהאיסוף ויוצא החוצה).
שיער פחות מטפח
ישנם פוסקים המשווים בין חיוב כיסוי ראש האישה לבין האיסור לקרוא קריאת שמע ודברי תורה אל מול שיער גלוי, וכשם שמותר בהלכה לקרוא קריאת שמע אל מול אשה ששיערה גלוי בשטח הפחות מטפח (8 ס"מ) - כך מתירים הם לכתחילה להשאיר שיער גלוי בשטח של טפח.
מאידך, יש מהפוסקים (כך שמעתי למשל, מהרב אליקים לבנון, רב הישוב אלון מורה וראש הישיבה) הדוחים מכל וכל השוואה זו, ולדעתם: מותר לאדם להתפלל אל מול טפח של שיער גלוי, אך עדיין חל איסור על האישה לגלות את שיערה, - אפילו בפחות מטפח.
לכן, לכתחילה, ודאי שיש לכסות את כל השיער , ואף למקילים לגלות עד טפח, מותר לחשוף שטח כולל של פחות מטפח (= 4 אצבעות היד), ואם מודדים אותו לאורך היקף הראש - יוצא שאפשר להשאיר מקדימה שיער מגולה בגובה של שתי אצבעות בלבד, ולא מעבר לכך.
כמובן, שגם לפי קולא זו, ההיתר הוא רק למקום אחד ולא בשני מקומות!
כמו כן, הפוסקים המתירים זאת, מתירים להוציא שיער מעל המצח אך לא מאחור.
לגבי כיסוי ראש בבית :
השו"ע (באבן העזר סימן קטו´) פסק, שהיוצאת לשוק בראש פרוע נחשבת כמורדת בדת יהודית (ואפשר לגרשה בלא כתובתה). רוב הפוסקים דייקו, שדוקא לשוק לא תצא, אך בביתה מותרת להיות ללא כיסוי ראש. כך פסק הרב משה פינשטיין, וכך כתב גם הרב עובדיה יוסף, שאשה בביתה מותרת ללכת בגילוי ראש (כמובן, כשאין אנשים זרים בבית). אמנם, הרב עובדיה כתב, שראוי להחמיר וללכת בכיסוי ראש אף בבית, והמחמירה תבוא עליה ברכה (כמסופר בגמרא על אשה שלא גילתה את שערותיה בביתה כלל, וזכתה שבניה יהיו כהנים גדולים). בנוסף, קיים שיקול של אי-נוחות וחוסר נעימות כאשר אדם זר נכנס לבית והאישה צריכה להתעכב ולחפש אחר כיסוי ראש וכו´. ואולי, אפשר להוסיף, שההקפדה והדקדוק בנושא זה, היא תלויה כמובן, ברצון ובהכרה בחשיבות הצניעות בכלל, ואפשר ללכת עם כיסוי ראש כהכרח מגונה, ו´להיפטר מהמטרד´ ברגע שמגיעים הביתה ושלום על ישראל... והבוחרת תבחר היכן היא רוצה להיות, ומה המסר שהיא מעבירה לבנותיה.
קישורים נוספים: "לקסיקון לתרבות ישראל - דיני כיסוי ראש" , "קישור לאתר כיפה"
שאלה:
זה צנוע פוני שמכסה חצי מצח?
תשובה:
אם מדובר בפחות מטפח ולא בשיער הראש ממש אני בטוח שיש מי שמתיר זאת אולם, לפי כל הדעות אסור לאשה לגלות את שיער ראשה בכלל,למרות שיש מי שמתיר לגלות פחות מטפחשל שיער ממש הרבה פוסקים חולקים על המתירים וטוענים שאסור בשום פנים ואופן, במקרה של פוני מקדימה יש הרבה שנוהגים כן לכתחילה ויש להם על מה שיסמוכו לעניו"ד. לעומת זאת שיער שאי אפשר לכסות כגון: שיערהפיאה שבסמוך לאוזן אושיער שלאניתןלאוספו מתחת לעורףמותר להשאירו גלוי (שהרי ודאי שמדובר בפחותמטפח ואין אפשרות לכסותו) אצטט לך תשובה מפורטת ויפה שקראתי באתר כיפה, בנוגע לנושא. ואצרף גם קישור לאתר נוסף שבו אפשר לקרוא סיכום נהדר בנוגע לכיסוי ראש, אינני מסכים עם כל מה שכתוב שם אבלכדאי לקרוא את הדברים כדי לקבל פרופורציות. חכמים קבעו כי שיערותיה של אשה נשואה נחשבות כערוה, דהיינו, שאין לגלותן כלפי חוץ.
השיער כולו צריך להיות מכוסה: מהשיער שמעל למצח ועד לשיער היורד על העורף, וכן, מהשיער שליד האוזן ועד לשיער שליד האוזן השניה.
מדברי חז"ל עולה, שכיסוי השיער צריך להיעשות בשני שלבים:
האחד - איסוף השיער וריכוזו יחד.
השני - כיסוי השיער האסוף.
שיער שאי אפשר לאוספו, כגון בפיאה שליד האוזן או בקצוות השיער שבתחתית העורף - אין חובה לכסותו (אין מדובר בשיער הראש היורד על העורף, אלא בשיער הגדל בתחתית העורף, שגם כאשר אוספים אותו כלפי מעלה, הוא שב ומתנתק מהאיסוף ויוצא החוצה).
שיער פחות מטפח
ישנם פוסקים המשווים בין חיוב כיסוי ראש האישה לבין האיסור לקרוא קריאת שמע ודברי תורה אל מול שיער גלוי, וכשם שמותר בהלכה לקרוא קריאת שמע אל מול אשה ששיערה גלוי בשטח הפחות מטפח (8 ס"מ) - כך מתירים הם לכתחילה להשאיר שיער גלוי בשטח של טפח.
מאידך, יש מהפוסקים (כך שמעתי למשל, מהרב אליקים לבנון, רב הישוב אלון מורה וראש הישיבה) הדוחים מכל וכל השוואה זו, ולדעתם: מותר לאדם להתפלל אל מול טפח של שיער גלוי, אך עדיין חל איסור על האישה לגלות את שיערה, - אפילו בפחות מטפח.
לכן, לכתחילה, ודאי שיש לכסות את כל השיער , ואף למקילים לגלות עד טפח, מותר לחשוף שטח כולל של פחות מטפח (= 4 אצבעות היד), ואם מודדים אותו לאורך היקף הראש - יוצא שאפשר להשאיר מקדימה שיער מגולה בגובה של שתי אצבעות בלבד, ולא מעבר לכך.
כמובן, שגם לפי קולא זו, ההיתר הוא רק למקום אחד ולא בשני מקומות!
כמו כן, הפוסקים המתירים זאת, מתירים להוציא שיער מעל המצח אך לא מאחור.
לגבי כיסוי ראש בבית :
השו"ע (באבן העזר סימן קטו´) פסק, שהיוצאת לשוק בראש פרוע נחשבת כמורדת בדת יהודית (ואפשר לגרשה בלא כתובתה). רוב הפוסקים דייקו, שדוקא לשוק לא תצא, אך בביתה מותרת להיות ללא כיסוי ראש. כך פסק הרב משה פינשטיין, וכך כתב גם הרב עובדיה יוסף, שאשה בביתה מותרת ללכת בגילוי ראש (כמובן, כשאין אנשים זרים בבית). אמנם, הרב עובדיה כתב, שראוי להחמיר וללכת בכיסוי ראש אף בבית, והמחמירה תבוא עליה ברכה (כמסופר בגמרא על אשה שלא גילתה את שערותיה בביתה כלל, וזכתה שבניה יהיו כהנים גדולים). בנוסף, קיים שיקול של אי-נוחות וחוסר נעימות כאשר אדם זר נכנס לבית והאישה צריכה להתעכב ולחפש אחר כיסוי ראש וכו´. ואולי, אפשר להוסיף, שההקפדה והדקדוק בנושא זה, היא תלויה כמובן, ברצון ובהכרה בחשיבות הצניעות בכלל, ואפשר ללכת עם כיסוי ראש כהכרח מגונה, ו´להיפטר מהמטרד´ ברגע שמגיעים הביתה ושלום על ישראל... והבוחרת תבחר היכן היא רוצה להיות, ומה המסר שהיא מעבירה לבנותיה.
קישורים נוספים: "לקסיקון לתרבות ישראל - דיני כיסוי ראש" , "קישור לאתר כיפה"