מותר לעשות ניתוח פלאסטי באף? זה חשוב !
שאלה:
מותר לעשות ניתוח פלסטי באף?
תשובה:
מעיקר הדין נראה לי שמותר, אבל אם את שואלת אותי, אם ה' יתברך ברא אותנו בצורה מסויימת סימן שזו הצורה הטובה ביותר עבורנו לחיות בעולם ולהשלים את התיקון שלנו כיאות. אם נשנה משהו ה' ידאג שאת הצער או את חוסר השלווה שהייתה לנו בחיצוניות נקבל בדברים אחרים אולי אפילו דברים פנימיים. (כך אני חושב). יש הרבה אנשים שבמהלך החיים מבינים שאיברי האדם מעידים על אישיותו, עשוי מאוד להיות שבשינוי האיברים תשתנה האישיות והמזל אף קצת ארוך מעיד על רחמים, אוזניים מעידות על ריכוז ויציבות, פה מעיד על לשון הרע, עיניים מעידות על בריאותו של האדם, אולם, בעיניים זה קצת שונה לעניות דעתי משום שאדם שלא רואה טוב וראייתו מפריעה לו ללמוד תורה יש היתר של גדולי הדור בחלק מהמקרים לעשות ניתוח להסרת משקפיים, לפעמים הסכום שמשלמים הוא כמו "פדיון נפש" עבור התיקון שהיינו אמורים לתקן, גם ניתוח באף יהיה מותר מאותה סיבה אם זה ממש מפריע לאדם (לעניו"ד) אבל אל תעשי שום דבר בלי להתייעץ עם "דעת תורה" (סמכות של רב אמיתי ולא רב פשוט) הרב עובדיה יוסף כותב שאם אשה פנויה עושה זאת כדי להכיר אדם הגון וירא שמים יש מי שיתיר או אם אשה נשואה עושה זאת כדי להתנאות על בעלה זה בסדר ויש מי שמתיר לעשות כן. בתשובתו של "מנשה ישראל" באתר הידברות ראיתי שכתב כך: (לחצי לצפייה) יש מי שרצה לומר שמדובר בחבלה לגוף ויש כאן איסור: "חובל" שאדם לא רשאי לחבול בעצמו אבל אם מדובר בסיבות רוחניות ולא סתם כדי להיות יותר יפה וח"ו להכשיל את הרבים, אז מותר. במיוחד היום בדור שלנו שאין בדבר סכנה ממשית והדבר נעשה בהרדמה מלאה ע"י מומחים. גם הגאון רבי משה פינשטיין והרב יוסף שלום אליישיב מתירים. אבל כמו שיש רבנים שמתירים יש רבנים שאוסרים כמו למשל הגאון הנודע, רבי אליעזר יהודה זצ"ל רב בית החולים שערי צדק בירושלים כתב בסיפרו ציץ אליעזר "לדעתי ניתוחים פלסטיים שמבצעים לשם יפוי איברים באין שום מחלה או כאב, יש מקום גדול לטענה שלא על כגון זה הוא שנתנה תורה רשות לרופא לרפאות, ואין רשות לבני אדם לתת לרופאים לחבול בעצמם לשם מטרה זאת, וגם אין רשות לרופא לבצע זאת, ויש לדעת ולהאמין כי אין צייר כאלקינו, והוא ית``ש צר והטביע לכל אחד ואחת מיצוריו בצלמו ובדמותו ההולמת לו, ועליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע``.
וכן כתב שם עוד: ``אין היתר לחבול אלא במקום שהחבלה באה כדי לרפאות ולהשיב אבידת גופו, ויוצא מכלל זה חבלה לשם נוי ויופי שאין בה כל השבה של אבידת הגוף אלא לחבול כדי לשנותו לפי טעמו ולהתחכם על הצורה שחקק בו יוצרו, או כדי לחדש נעוריו ולסתור גזירת מלכו של עולם, ועל אחת כמה וכמה שנעלה מכל ספק שאסור לאדם בהחלט להכניס את עצמו עבור כך לשום סכנה כל שהיא, הכרוך בדרך כלל בכל ניתוח שהוא, ובכאן על פי רוב הניתוח הפלסטי הוא כפול, שהאחד בחלק הגוף שמשם מוציאים חתיכת העור והשני במקום שרוצים להרכיבו, ואך מגוחך הוא לבוא ולהציע להתיר ניתוח כזה לנשים בגיבוב קולות עפ``י מדרשים שונים המהללים היופי לנשים, ואין כדאי אפי` להשיב על זה דאין לזה מקום בהלכה כלל, דסוג דמיונות כאלה הוא אפילו הרבה למטה מן הך דאמרו דאין למדין מן המדרשות, ורק באופן מליצי יש להשיב על זה בדברי שלמה המלך ע``ה שהטיף ברוח ד` אשר בקרבו ואמר: שקר החן והבל היופי אשה יראת ד` היא תתהלל".
"וכל אשר יראת ד` נגע בלבה לא תלך שולל אחרי להיטת עשיית נתוחים פלסטיים כאלה לשם יפוי ונוי בלבד, ושעל פי רוב המה רק לפי מראה עינים והלך נפש של בני האדם שאין אחד דומה למשנהו, ואפילו התייפות מן השמים ע``י תפלה מצינו בחז``ל (תענית כג ב) שלא עלה הדבר יפה עד שחזרה לקדמותה, ואם אין להטריח את הבורא לשנות את הטבע על אחת כמה שאין לו לאדם להתחכם בעצמו לשנות הטבע בפעולות כאלה, והרי זה כאומר לאומן שעשאו כמה מכוער כלי זה שעשית (תענית כ ב), על כן נראה להלכה דאסור לו לאדם לעשות לו ניתוח פלסטי, וכן לרופא לבצע ניתוח כזה, לשם יופי וכדומה``.
וכן דעת הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר שליט``א בספר שבט הלוי (ח``ו סי` קצח) שאין ראוי לעשות נתוחים לשם נוי, אולם מציין שאין העושה זאת בכלל המשנה מעשה בראשית שזהו רק כשמשנה את עצם הנברא, ולא בנתוח יפוי שאין כאן שינוי מהותי בעצם הנברא.