האם כבעל תשובה אשכנזי אני יכול לבחור להיות ספרדי?
מספר סידורי: 146281
שאלה:
כבוד הרב שלום רב! אני בן 37 רווק ועליתי מברית המועצות
מאיזור אוקראינה ב 1990. המשפחה שלי חילונית לגמרי, אני
נמצא בתהליך התחזקות שנמשך כבר מספר שנים. עד היום
אני נוהג לפי עדות המזרח כי זאת הסביבה שלי, ואני לא מכיר
בתי כנסת אשכנזיים או רבנים אשכנזיים. רציתי לשאול כיצד
אני אמור לנהוג? אני בתקופה האחרונה בתהליך התחזקות
וניצבת בפני דילמה. האם ללכת לפי שיטת מרן הבית יוסף?
או להיצמד לפי הרמ"א? והאם ניצבת בפני אפשרות הבחירה?
תודה מראש.
תשובה:
מדובר בנושא מורכב , השנוי במחלוקת הפוסקים , אולם רוב
הפוסקים סבורים שאין לבעל תשובה לשנות ממנהג אבותיו.
"אל תיטוש תורת אמך"
בגמרא במסכת פסחים (נ:) מובא מעשה באנשי מקום מסויים
שנהגו מנהג מסויים ובניהם רצו להפסיק לנהוג במנהג זה, ענה
להם ר' יוחנן שעליהם להמשיך לנהוג במנהג אבותם. שנאמר:
"שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך".
שינוי מקום משפיע על מנהגי האדם.
מצד שני בגמרא במסכת פסחים נט. וכן במסכת חולין יח:
מובא שאדם שעבר ממקום למקום ואין דעתו לחזור למקום
הראשון, בטל מנהגו הקודם והוא מקבל את מנהג המקום
החדש, בין להקל ובין להחמיר. כך למשל מסופר על רבי
זירא שעלה מבבל לא"י ואכל בשר שכשרותו הייתה שנויה
במחלוקת בין חכמי בבל לחכמי ארץ ישראל (מנהג אבותיו
בבבל היה לאסור בשר זה) אך כיון שעלה לא"י הקל בזה.
אפשר ללמוד מכאן שמנהג האבות לא מחייב את האדם
תמיד. אלא רק במקרה שהאדם ממשיך לגור במקום בו
גרו אבותיו.
בדומה לזה כותב הר"ן (על הרי"ף פסחים יז:)
שכל מנהג איסור שהוא בעיר אחת,,, כל בני העיר חייבים
בו מן הדין שנאמר: "אל תיטוש תורת אמך" עד שיעקור
דירתו משם ויקבענה בעיר אחרת, דבכי האי גוונא פקעו
מיניה חומרי מקום שיצא משם" וכן נפסק בשו"ע (יו"ד רי"ד ב)
(כך ראיתי שכתב הרב שמואל אריאל)
לסיכום: לכתחילה ודאי שעדיף שגם בעל תשובה ינהג
במנהג אבות אבותיו. אולם, אם אתה קשור לרב , או
לקהילה מסויימת שהחזירה אותך בתשובה, אתה רשאי
לנהוג כפי המנהג שלהם.
מקורות:
בשו”ת אור לציון ח”ב (סוף המבוא, עמ’ יח). והביאו בספר עין יצחק
(יוסף, ח”ג עמ’ רכ). וכ”כ בספר הליכות שלמה (תפילה, פ”ה דבר הלכה לז)
משמו של הגרש”ז אויערבאך, וז”ל: ואף בעל תשובה שאביו לא
חינכו כלל לשמירת תו”מ, מסתבר שצריך לכתחילה לנהוג כמנהג
בית אבותיו [כי הרי חייב אדם גם בכבודו של אבי אביו, ועוד דמנהג אבות
הוי כעין קבלה לדורות, ולכן אף אם אביו הוציא את עצמו מהכלל רח”ל, מ”מ
למה יפקיע הוא גם את עצמו ממנהג טוב שקבלו אבותיו על עצמם]. עכ”ל.
...
...
תגיות:
אשכנזיספרדיבעל תשובהמנהג בעל תשובה
שאלה:
כבוד הרב שלום רב! אני בן 37 רווק ועליתי מברית המועצות
מאיזור אוקראינה ב 1990. המשפחה שלי חילונית לגמרי, אני
נמצא בתהליך התחזקות שנמשך כבר מספר שנים. עד היום
אני נוהג לפי עדות המזרח כי זאת הסביבה שלי, ואני לא מכיר
בתי כנסת אשכנזיים או רבנים אשכנזיים. רציתי לשאול כיצד
אני אמור לנהוג? אני בתקופה האחרונה בתהליך התחזקות
וניצבת בפני דילמה. האם ללכת לפי שיטת מרן הבית יוסף?
או להיצמד לפי הרמ"א? והאם ניצבת בפני אפשרות הבחירה?
תודה מראש.
תשובה:
מדובר בנושא מורכב , השנוי במחלוקת הפוסקים , אולם רוב
הפוסקים סבורים שאין לבעל תשובה לשנות ממנהג אבותיו.
"אל תיטוש תורת אמך"
בגמרא במסכת פסחים (נ:) מובא מעשה באנשי מקום מסויים
שנהגו מנהג מסויים ובניהם רצו להפסיק לנהוג במנהג זה, ענה
להם ר' יוחנן שעליהם להמשיך לנהוג במנהג אבותם. שנאמר:
"שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך".
שינוי מקום משפיע על מנהגי האדם.
מצד שני בגמרא במסכת פסחים נט. וכן במסכת חולין יח:
מובא שאדם שעבר ממקום למקום ואין דעתו לחזור למקום
הראשון, בטל מנהגו הקודם והוא מקבל את מנהג המקום
החדש, בין להקל ובין להחמיר. כך למשל מסופר על רבי
זירא שעלה מבבל לא"י ואכל בשר שכשרותו הייתה שנויה
במחלוקת בין חכמי בבל לחכמי ארץ ישראל (מנהג אבותיו
בבבל היה לאסור בשר זה) אך כיון שעלה לא"י הקל בזה.
אפשר ללמוד מכאן שמנהג האבות לא מחייב את האדם
תמיד. אלא רק במקרה שהאדם ממשיך לגור במקום בו
גרו אבותיו.
בדומה לזה כותב הר"ן (על הרי"ף פסחים יז:)
שכל מנהג איסור שהוא בעיר אחת,,, כל בני העיר חייבים
בו מן הדין שנאמר: "אל תיטוש תורת אמך" עד שיעקור
דירתו משם ויקבענה בעיר אחרת, דבכי האי גוונא פקעו
מיניה חומרי מקום שיצא משם" וכן נפסק בשו"ע (יו"ד רי"ד ב)
(כך ראיתי שכתב הרב שמואל אריאל)
לסיכום: לכתחילה ודאי שעדיף שגם בעל תשובה ינהג
במנהג אבות אבותיו. אולם, אם אתה קשור לרב , או
לקהילה מסויימת שהחזירה אותך בתשובה, אתה רשאי
לנהוג כפי המנהג שלהם.
מקורות:
בשו”ת אור לציון ח”ב (סוף המבוא, עמ’ יח). והביאו בספר עין יצחק
(יוסף, ח”ג עמ’ רכ). וכ”כ בספר הליכות שלמה (תפילה, פ”ה דבר הלכה לז)
משמו של הגרש”ז אויערבאך, וז”ל: ואף בעל תשובה שאביו לא
חינכו כלל לשמירת תו”מ, מסתבר שצריך לכתחילה לנהוג כמנהג
בית אבותיו [כי הרי חייב אדם גם בכבודו של אבי אביו, ועוד דמנהג אבות
הוי כעין קבלה לדורות, ולכן אף אם אביו הוציא את עצמו מהכלל רח”ל, מ”מ
למה יפקיע הוא גם את עצמו ממנהג טוב שקבלו אבותיו על עצמם]. עכ”ל.
...
...
תגיות:
אשכנזיספרדיבעל תשובהמנהג בעל תשובה